De Tieltse schrijfster Ann De Craemer geeft tweewekelijks een inkijk in haar leven.
Op Facebook stelde ik de vraag of onze Stad Tielt aan merchandising doet. Er kwam niet veel reactie, wat ik deels verklaar doordat Facebook zo’n dooie boel is geworden, en deels doordat ik het woord ‘merchandising’ niet uitgelegd had. Merchandising is het commercieel exploiteren van de populariteit van een merk of van bekende personen, stripverhalen, games en televisieprogramma’s.
Een stad kan ook een merk zijn, en dus hebben grotere steden als Roeselare, Gent of Antwerpen een beleid van citymarketing gecombineerd met merchandising. Citymarketing is dé manier om een stad of gemeente op de kaart te zetten. Door de toenemende digitalisering en globalisering is het belangrijker dan ooit om als stad boven al de rest uit te springen.
“Ik zou een hoodie willen waarop een hartje staat met daarna Tielt”
Nu straks de fusie met Meulebeke komt, kan Tielt hetzelfde doen. Een paar jaar geleden werden er stickers verdeeld met daarop ‘I love Tielt’. Maar er zijn zoveel meer mogelijkheden. Ik zou wel een hoodie willen waarop een hartje staat met daarna ‘Tielt’, of een koffiemok of tote bag waarop de nieuwe slogan van de fusiestad komt.
Het wordt voor iedereen wat wennen, die fusie, dus is dit het uitgelezen moment om onze identiteit uit te dragen. Ik ben er zeker van dat die producten als zoete broodjes over de toonbank zouden gaan. Sommige politici doen wel vreemde manoeuvres om mekaar buitenspel te zetten, maar de inwoners zelf hebben niets dan liefde voor de plek waar ze wonen, of het nu grondgebied Meulebeke of Tielt is.
Opinies
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier