“Hou zwakke weggebruikers daar weg”: kritiek op rotonde na 2 dodelijke fietsongevallen in 1 jaar
Na twee dodelijke fietsongevallen in één jaar groeit de kritiek op de rotonde aan de Ieperse Rijselpoort. Een voorstel is een fietstunnel, zoals bij de naburige kraanrotonde en Picanolsite. Volgens burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper) is er een plan om het fietspad te verleggen. “Maar dat vergt onteigeningen en tijd.”
“Een rode tent, weeral.” Ivo Braem passeerde afgelopen woensdag langs de rotonde bij de Ieperse Rijselpoort, waar een 20-jarige Argentijnse toeriste dodelijk aangereden werd bij een dodehoekongeval met een vrachtwagen. Ivo moest meteen denken aan de rode tent, die een jaar eerder moest opgezet worden aan de andere kant van de rotonde. Toen werd zijn collega Sarah Trioen (30) op haar fiets dodelijk aangereden door een vrachtwagen.
Onmacht en verdriet
“Een gelijkaardig ongeval op dezelfde plek. Ik was erg geschrokken en voelde de gevoelens van vorig jaar terug opkomen: onmacht, verdriet en medeleven voor de nabestaanden”, aldus Ivo, die werkt als jeugdcoördinator van WVA-Metgezel, gevestigd in de buurt van de Rijselpoort. “Daar rijden veel vrachtwagens en fietsers, ook van scholen. Ik fiets er zelf vaak en moet altijd goed opletten om oogcontact te hebben met vrachtwagenchauffeurs. Het is al jaren een onveilige situatie. We moeten ernaar streven fietsverkeer zo weinig mogelijk te laten kruisen met zwaar verkeer.”
Fietstunnel?
Ivo verwijst naar de ‘kraanrotonde’, een kleine kilometer verder langs de Zuiderring. “Daar is een fietstunnel en wat verder langs de Zuiderring zijn ze een tunnel aan het graven voor fietsers ter hoogte van de Picanolsite. Dat kan een oplossing zijn aan de Rijselpoort. Het is een grote investering, maar er moet prioritair werk van gemaakt worden.”
“Nog voor de verkiezingen moeten partijen stelling innemen en concrete engagementen uitspreken”, vindt Paul Breyne, oud-gouverneur en dorpsgenoot van Sarah Trioen in Voormezele. “Het gaat om levens, ook van schoolkinderen. Voor vrachtwagens is het erg moeilijk om alles te zien. Ik hou zelf altijd mij hart vast wanneer ik er passeer. Een oplossing is van primordiaal belang. Een tunnel moet mogelijk zijn, of een brug. Als men maar het zwakke verkeer weghoudt van dat rondpunt.”
Fietspad verleggen?
“Agentschap Wegen en Verkeer is bevoegd voor de rotonde en daar hebben we meermaals aangedrongen op verbetering”, zegt Emmily Talpe, burgemeester bevoegd voor mobiliteit (Open Ieper) en lijsttrekker van Team Ieper. “Er is al een voorontwerp voor de rotonde om het fietspad te verleggen. Dat vergt onteigeningen en tijd. Vlaanderen moet de budgetten ook nog toewijzen. Alvast ons diepste medeleven aan de familie van het slachtoffer.”
“Ook ik wens mijn medeleven te uiten”, aldus Sam Vancayseele, raadslid en lijsttrekker voor Groen. “Ieper heeft bovengemiddeld veel dodelijke en zware verkeersongevallen en het is het vierde dodelijke fietsongeval in deze legislatuur. Enerzijds moeten we meer ruimte voor fietsers voorzien en zorgen dat zij zo veel mogelijk worden afgeschermd, anderzijds kunnen we als stad meer inzetten op verkeersopvoeding en zichtbaarheid in het verkeer.”
Transport weren
Kurt De Mesel wil een bovenlokale oplossing. “Al vele jaren vertegenwoordig ik een groep bewoners, die ervoor ijvert om doorgaand transport uit de zuidrand van Ieper te weren. Op de Zuiderring, Rijselseweg, Kemmelseweg, Ruuschaartstraat en Krommenelststraat volgen de rotondes en kruispunten elkaar op, de interferentie tussen fietsers en transport is er onvermijdelijk en levensgevaarlijk. Het doorgaand verkeer hoort over het hogere wegennet van de Noorderring, A19 en N58 afgewikkeld te worden. We zijn al honderden mails, vergaderingen, telefoons en petities verder, maar op het terrein is niets veranderd.” (TP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier