Maak een account aan en switch eenvoudig tussen jouw favoriete magazines

Annie (81) herstelt thuis nadat ze aan de dood ontsnapte bij treinongeval op zwarte overweg: “Ik dacht vaak aan Madeleine en Amélie”

Annie Fauvart herstelt thuis van een treinongeval op de beruchte overweg in Beselare, waar haar oud-collega Madeleine Hessel verongelukte met kleinkind Amélie Claus. © Collage TP
Redactie KW

Annie Fauvart (81) herstelt thuis van een treinongeval op de beruchte overweg in Zillebeke, waar haar oud-collega Madeleine Hessel (63) verongelukte met kleinkind Amélie Claus (8). “Gelukkig had ik niemand mee in de wagen”, zegt Annie. “Ik weet niet of ik het zou overleven.” De stad bekijkt extra signalisatie na overleg met Infrabel.

Het vaste telefoontoestel van Annie Fauvart (81) staat roodgloeiend. Iedereen wil weten hoe het met haar gaat na het treinongeval van 8 maart aan de overweg van de Komenseweg in de Ieperse deelgemeente Zillebeke. Ze lag tien dagen in het ziekenhuis en herstelt intussen thuis verder. “Ik had vrjé vele chance”, vertelt ze aan al wie haar belt. “Ik had het niet gezien. Geen lichten, geen slagbomen, niemendal. Ik moet verblind geweest zijn door de zon.”

(Lees verder onder de video)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Zon schitterde

“Ik word nooit met rust gelaten hé”, lacht Annie, wanneer ze de telefoon terug neerlegt. “De mensen zijn begaan met mij. Ik heb goeie familie, buren en vrienden.”

De dame zegt dat ze op die bewuste zaterdagvoormiddag op weg was naar huis na boodschappen in Ieper. “Het was mooi weer en de zon schitterde stief. Op mijn gemak reed ik aan 46 kilometer per uur onbewust de gesloten overweg op. En dan plots die bots en de trein die passeerde. Ik realiseerde me dat ik tegen de trein was gereden. Hoe gaat dat hier eindigen, dacht ik. De wagen begon te roken en ik was benauwd dat mijn auto in brand zou vliegen. Nooit eerder kreeg ik te maken met uitgeklapte airbags. Naar het schijnt lag de motor van mijn auto op straat.”

Opgevangen in huis

“Gelukkig was ik tegen de trein gereden in plaats van gegrepen te worden door de trein op de sporen. Anders was ik meegesleurd en hoe zou dat afgelopen zijn? De mensen rond mij waren enorm geschrokken, maar ik werd goed verzorgd en geholpen. Al meteen na het ongeval werd ik in huis genomen en opgevangen door Maria Vandamme die aan de overweg woont en motard Patrick Cannie die er passeerde. Maria is het intussen gewoon, al die ongevallen aan haar deur. Ook in het ziekenhuis hebben ze goed voor mij gezorgd.”

Eén blik op haar wagen zegt genoeg: Annie kwam met de schrik vrij. “Ik had twee gebroken ribben en één gebarsten rib, maar kan nog lachen. Ik heb pijn en moet luisteren naar mijn lichaam. Dat zal allemaal wel passeren, het kon veel erger.”

“Gevaarlijke overweg”

De beruchte overweg van de Komenseweg ligt op een vaak gebruikte route van het dorp van Annie richting Ieperse binnenstad. “Ik ben daar zoveel gepasseerd en ik weet dat het een gevaarlijke overweg is waar heel wat ongevallen gebeurden. Vaak dacht ik aan Madeleine en Amélie.”

Madeleine Hessel (63) verongelukte er in 2017 met kleinkind Amélie Claus (8) die bij haar in de wagen zat. Ook zij bleek de gesloten overweg niet te hebben opgemerkt door de zon. Enkele maanden geleden werd een SAVE-bord geplaatst door de organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen, uit solidariteit voor nabestaanden en om te sensibiliseren voor meer verkeersveiligheid.

Stoppen met rijden

“Madeleine, ’t joenk, ik kende haar goed. Een heel vriendelijk mensje en erg begaan. Ooit een collega: zij was gezinshelpster, ik bejaardenhelpster. Madeleine woonde vlakbij de overweg en ik zag haar af en toe rondrijden. Ze zou mij eens bezoeken, maar het is er nooit van gekomen. Een groot verlies. Mijn auto is niet in brand gevlogen: ik moet een goeie engelbewaarder hebben. Meer dan één, dat geloof ik echt.”

“Ik beschouw het als een waarschuwing: ik moet stoppen met rijden. Voor mijn veiligheid en die van anderen. Ik weet niet of ik het zou overleven als ik iemand had doodgereden. Gelukkig had ik niemand mee in de wagen. Ik voerde wel eens iemand uit de buurt, nu moet men mij rondbrengen. In mei word ik 82 jaar. Gelukkig kan ik rekenen op de hulp van velen. En ik trek mijn plan wel, ik kan niet anders.”

Overleg

Er was onlangs een overleg tussen spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel en de stad Ieper, onder meer over de overweg van de Komenseweg. “Zoals eerder gezegd is deze overweg volledig uitgerust overeenkomstig alle veiligheidsvoorschriften”, stelt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. “Het is een weg waarbij naast de gemeente ook Agentschap Wegen en Verkeer is betrokken, dus het is niet zo eenvoudig om de overweg te vervangen. Dit moet verder worden bestudeerd en besproken. De stad zal intern kijken voor eventuele extra signalisatieborden een eind voor de overweg om de weggebruikers te waarschuwen voor de gevaarlijke situatie bij laaghangende zon.”

Extra signalisatie

“Wij zullen inderdaad bekijken tijdens de volgende verkeerscommissie of we extra signalisatie kunnen plaatsen”, aldus mobiliteitsschepen Diego Desmadryl (Team Ieper). “Het voorstel om een bypass aan te leggen werd bij Infrabel niet weerhouden, wat we zeer jammer vinden.” (TP)

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content