Aantal verkeersdoden in West-Vlaanderen neemt toe, wel minder fietsers onder slachtoffers
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in West-Vlaanderen neemt toe. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van verkeersinstituut Vias op basis van politiedatabanken. In de eerste negen maanden van dit jaar kwamen 35 mensen om het leven op West-Vlaamse wegen, vijf meer dan in dezelfde periode vorig jaar en drie meer dan in 2019. In heel Vlaanderen gaat het om 170 verkeersdoden, ook al een stijging.
Exact 35 mensen kwamen tussen januari en september 2021 om het leven bij een verkeersongeval op West-Vlaamse wegen. In vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder gaat het om een stijging van 16 procent én het cijfer ligt hoger dan in het precoronajaar 2019. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias op basis van de databank van de federale politie.
Stijging in heel Vlaanderen
“Het gaat voor alle duidelijkheid om slachtoffers die op de plaats van het ongeval overleden”, duidt Stef Willems, Vias-woordvoerder. “Verkeersslachtoffers die binnen de dertig dagen na het ongeval overlijden in het ziekenhuis zijn nog niet meegeteld. In de realiteit liggen de cijfers dus nog hoger.”
In heel Vlaanderen gaat het om 170 verkeersdoden ter plaatse: 30 meer dan in 2020 en zes meer dan in 2019. Vooral september was met 27 verkeersdoden in Vlaanderen - bijna één per dag - een zwarte maand. Brussel en Wallonië daarentegen laten wel een daling optekenen wat het aantal verkeersdoden betreft.
Minder fietsers, meer met auto's en vrachtwagens
De stijging van het aantal verkeersdoden in West-Vlaanderen is bijna uitsluitend terug te brengen tot personenauto's en vrachtwagens. In de eerste negen maanden van 2020 kwamen nog tien mensen om het leven bij een ongeval waar minstens één auto was bij betrokken, in dezelfde periode dit jaar ligt dat cijfer al op 16 verkeersdoden. Bij ongevallen met vrachtwagens in onze provincie stierven tussen januari en september 2021 exact elf mensen. In de eerste negen maanden van vorig jaar waren dat er maar vijf.
Beter nieuws is er bij de zwakke weggebruikers: zowel het aantal verkeersdoden onder fietsers (-4 in vergelijking met 2020, red.) als onder voetgangers (-2 in vergelijking met 2020, red.) is in West-Vlaanderen gedaald. In de andere Vlaamse provincies is het aantal verkeersdoden bij zwakke weggebruikers gestegen.
Aantal gewonden neemt toe
Het aantal mensen die (zware) verwondingen opliepen bij een verkeersongeval in onze provincie is in de eerste negen maanden van 2021 gestegen. In totaal gaat het om 2.913 slachtoffers, exact 117 meer dan in dezelfde periode in 2020. Op dat vlak doet West-Vlaanderen het wel beter dan de rest van Vlaanderen. Waar het aantal letselongevallen bij ons met slechts 4,2 procent stijgt, gaat het op Vlaams niveau om een stijging van 8,9 procent. Vooral de provincies Antwerpen (12,7 procent) en Vlaams-Brabant (10,7 procent) springen in het oog.
De nieuwste cijfers van Vias verschijnen een dag nadat alle mobiliteitsministers van ons land hun interfederaal plan voor verkeersveiligheid voorstelden. Het gemeenschappelijke doel is om ten laatste in 2050 naar nul verkeersdoden in België te evolueren. Daarvoor wordt ingezet op infrastructuur, sensibilisering en verregaande samenwerkingen tussen de verschillende beleidsniveaus. Maar volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) ligt er ook een belangrijke verantwoordelijkheid bij de weggebruikers. “Veel ongevallen zijn het gevolg van onaangepaste snelheid, het rijden onder invloed of afleiding door bijvoorbeeld smartphonegebruik achter het stuur. Ook daar moeten we aan werken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier