Zes doden in amper acht dagen: september nu al pikzwarte maand op West-Vlaamse wegen

Emmely had geen enkele kans om het ongeval te overleven. © NDZ
Olaf Verhaeghe

De maand september krijgt in West-Vlaanderen nu al een gitzwart randje. Sinds het einde van de zomervakantie, in amper acht dagen, zijn zes mensen om het leven gekomen bij een verkeersongeval. De jongste was 17, de oudste 60 jaar. Na een relatief veilig voorjaar op onze wegen zit de tol opnieuw in stijgende lijn. De Vision Zero lijkt nog mijlenver weg.

September is nog maar enkele dagen oud en lijkt met zes slachtoffers nu al op weg om veruit de dodelijkste maand op West-Vlaamse wegen te worden. Ter vergelijking: in de eerste zes maanden van dit jaar kwamen 13 mensen om het leven bij een ongeval in West-Vlaanderen, een derde lager dan de eerste helft van 2020 en de helft minder dan in januari-juni 2019.

Opvallend is wel dat ook in 2020 de menselijke tol bij verkeersongevallen in de septembermaand het hoogst lag. Het verschil: toen kwamen opvallend veel fietsers op korte tijd om het leven, dit jaar eisen vooral autosnelwegen mensenlevens.

31 augustus, Erik Maes (60)

60 jaar was hij, Ronsenaar Erik Maes. Op 31 augustus rijdt hij met zijn bestelwagen van Stadsbader in op een vrachtwagen in de staart van de file aan de werken op de E403. Een echte kans heeft hij niet. Erik overlijdt ter plaatse.

2 september, Ilan Lingier (17)

17 was hij, Ilan Lingier uit Westende. Na een gezellige avond rijdt hij op donderdag 2 september met zijn bromfiets naar huis. Ter hoogte van de Kleine Kerkweg loopt het mis. Ilan merkt een dichte slagboom die normaal openstond, te laat op. Hij botst met zijn hoofd tegen de bareel, hulp kan niet meer baten.

3 september, Emmely Duquesnoy (24)

24 was ze, de Deerlijkse Emmely Duquesnoy. In de nacht van vrijdag 3 op zaterdag 4 september op de E17 is ze vanuit Gent onderweg naar huis om er ’s morgens aan het werk te gaan. Maar zover komt ze niet. Een oververmoeide Emmely valt in slaap achter het stuur en komt onder een voorliggende oplegger terecht. De klap is enorm, Emmely overleeft het ongeval niet.

5 september, Andy Saelens (49) en onbekende Fransman

49 was hij, Andy Saelens uit Ieper. Op zondag 5 september rijdt hij op de Rijselseweg tussen Ieper en Sint-Elooi. Even over 18 uur loopt het fout. Andy botst met zijn wagen op een tegenligger met Franse nummerplaat. Zowel de Ieperling als de mannelijke passagier van de Franse wagen komen om.

7 september, Ali Zaaboune (38)

38 was hij, Ali Zaaboune uit Gullegem. Omstreeks 3.30 uur dinsdagnacht rijdt hij op de ring rond Kortrijk, onderweg naar zijn werk bij een bakker. Ter hoogte van de Oude Ieperseweg in Heule verliest Ali de controle over het stuur. Zijn wagen gaat over de kop en komt in de grasberm terecht. De hulpdiensten kunnen niets meer doen.

“Het is drukker op de weg sinds de coronaversoepelingen, de start van het schooljaar en de massale terugkeer naar kantoor. Dat bewijzen de stijgende filecijfers. Maar de ongevallen hier lijken daar niet veel mee te maken te hebben. Ik vrees dat we spijtig genoeg over een toevallige opeenvolging moeten spreken.”

Thierry Wittezaele is al 23 jaar aan de slag als verkeersdeskundige bij het parket, zowel in West- als in Oost-Vlaanderen. Bij ongevallen analyseert hij welke de oorzaken zijn en waar eventueel de verantwoordelijkheid ligt. “Zonder me uit te spreken over wat hier exact is gebeurd, zien we al langer dat een gebrek aan aandacht in de meeste gevallen aan de basis van ongevallen ligt. Dat kan komen door vermoeidheid, door afleiding als een gsm of gps, maar even goed door alcohol”, zegt hij. “Snelheid is veel minder vaak dé oorzaak, al zijn de gevolgen bij een hogere snelheid uiteraard wel groter.”

0 verkeersdoden in 2050?

Vraag blijft hoe en of we überhaupt zulke zware ongevallen kunnen vermijden. Het Vision Zero Verkeersveiligheidsplan van Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) streeft met 37 concrete maatregelen en 9 prioritaire aandachtspunten naar 0 verkeersdoden in heel Vlaanderen tegen 2050. In 2025 moet het aantal verkeersslachtoffers al zeker met een kwart dalen ten opzichte van 2019, tegen 2030 met de helft. De kern van de aanpak: veilig gedrag in het verkeer vanzelfsprekend maken en gevaarlijk gedrag beperken.

“Alles begint inderdaad bij de chauffeurs en weggebruikers zelf”, zegt ook Thierry Wittezaele. “Enkel hij of zij die achter het stuur zit, kan het oplossen. We mogen ook niet gaan veralgemenen: elke dag rijden vele tienduizenden door West-Vlaanderen met wie niets gebeurt. Gelukkig maar.”

West-Vlamingen vaakst betrapt op rijden onder invloed

Tijdens de zomerse BOB-campagne zijn in West-Vlaanderen 921 chauffeurs betrapt op rijden met alcohol of drugs in het bloed. Op een totaal van 20.657 controles bleek net geen 4,5 procent van de chauffeurs onder invloed. Nergens in Vlaanderen ligt dat cijfer hoger.

Vooral de weekendnachten zijn erg problematisch: dan loopt het percentage bestuurders onder invloed in onze provincie op tot maar liefst 14,7 procent. Meer dan één op de zeven chauffeurs blaast positief. In de nachten tijdens de week gaat het om 8,5 procent van de bestuurders.

Zo’n 2.200 alcoholcontroles vonden plaats naar aanleiding van een verkeersongeval, waarvan 792 keer bij een ongeval met gewonden of dodelijke slachtoffers. Bij 9,2 procent van die controles bleek er alcohol of drugs in het spel. Bij bijna 9,5 procent van de ongevallen met materiële schade was minstens een van de betrokken bestuurders onder invloed.

De nationale cijfers van de BOB-controles deze zomer geven aan dat 3,3 procent van de bestuurders te veel had gedronken om nog achter het stuur te kruipen. De overgrote meerderheid had zelfs meer dan 0,8 promille in het bloed. De wettelijke limiet in België ligt op 0,5 promille.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier