"We hadden het twintigste werkjaar graag op een speciale manier ingezet", zegt directeur Hans Debel. "Want De Link is toch een uniek pedagogisch project. Twintig jaar geleden werd gekozen voor een echte winkel, uitgebaat door de leerlingen. Het was ook een verbindend project tussen diverse afdelingen als Verkoop, Deco en Mode. De Link was van in het begin een winkel die naar vernieuwing streeft en elk jaar een nieuw assortiment aanbiedt. Dit jaar werken we naast Kudzu en lokale lekkernijen samen met Olijfshop en De Lovie om de producten die mensen met een verstandelijke beperking gemaakt hebben, te verkopen."
...

"We hadden het twintigste werkjaar graag op een speciale manier ingezet", zegt directeur Hans Debel. "Want De Link is toch een uniek pedagogisch project. Twintig jaar geleden werd gekozen voor een echte winkel, uitgebaat door de leerlingen. Het was ook een verbindend project tussen diverse afdelingen als Verkoop, Deco en Mode. De Link was van in het begin een winkel die naar vernieuwing streeft en elk jaar een nieuw assortiment aanbiedt. Dit jaar werken we naast Kudzu en lokale lekkernijen samen met Olijfshop en De Lovie om de producten die mensen met een verstandelijke beperking gemaakt hebben, te verkopen.""De eerste opdracht en grootste uitdaging in 2001-2002 was om op zoek te gaan naar een product waar we met de afdelingen Mode en Verkoop een toegevoegde waarde aan konden geven", vertelt adviseur-coördinator Stefaan Dehaerne. "Toen de potloodlijnen van het eerste voorstel vaste vorm kregen, zagen we al dat het goed was omdat we de plaatselijke handelaars de kaas niet van het brood namen. Onze teddyberen bleken vlot over de toonbank te gaan en ook de berenkostuumpjes mochten rekenen op heel wat succes. Zo veel zelfs dat we de vraag niet altijd konden bijhouden en de Mode-leerkrachten thuis als het ware een tweede filiaal in gang staken. Ook voor de retouches, die zij elke vrijdag trouw aanvaarden, bleek de vraag zeer groot. Leerlingen en leerkrachten uit de Modeafdeling werkten zich letterlijk en figuurlijk uit de naad om de opdrachten steeds tijdig klaar te krijgen. Niettegenstaande de goede omzet van iets meer dan 10.000 euro, zou een winkelier die hiervan moest leven veel zwarte sneeuw zien. Gelukkig hebben wij als leerbedrijf een goede sponsor gevonden in onze school en de aandeelhouders.""In de loop van de voorbije jaren werden diverse producten verkocht", vervolgt Stefaan Dehaerne. "We verkochten een eigen reeks beren en er werden retouches gedaan, wat we trouwens nog steeds doen. Er kwam een aanvulling van kleine geschenkartikelen en keramiekkunstwerken van drie collega's. We verkochten juwelen, Italiaanse producten, modeaccessoires en uitverkoop 'katten'. Het veertiende werkjaar pakten we uit met 'Het beste van bij ons'. We gaan nu van start met onze schoolwinkel De Link. Kom neuzen in ons vernieuwd assortiment en proef van onze lekkere streekproducten. Laat u verrassen door onze mooie decoratie en duurzame producten. Onze leerlingen staan te popelen om u met hun breedste glimlach te helpen. We hopen u van harte te mogen verwelkomen."Tijdens het nieuwe werkjaar pakt De Link uit met een vernieuwing en aanvulling van de producten. "Onze eigen bewoners van De Lovie zorgden voor unieke stuks keramiek en sleutelhangers", vertelt Angie Verbrigghe van De Lovie. "Elk product is uniek en wil een nieuw publiek aanspreken." De Olijfshop uit Loker levert producten die voor de volle honderd procent uit Zuid-Frankrijk komen en die puur ecologisch zijn. "Vijf jaar geleden begon ik met een webshop en nadien volgde een winkel in Loker", vertelt Heidi Deprez. "We zijn tevreden dat we kunnen starten na de lockdown en hopen op een normale periode die op ons afkomt. De Link biedt topproducten aan die de mensen zeker zullen interesseren", besluit Stefaan Dehaerne.(EG)