Digitale vaardigheden worden tegenwoordig almaar belangrijker, en dus wil de school uit Sint-Jozef kinderen al op piepjonge leeftijd de eerste stapjes in het programmeren bijbrengen. Via het computerprogramma Scratch leren ze alles over websites, stap voor stap apps en spelletjes ontwikkelen en aan de slag gaan met robots. CoderDojo heet dat.
...

Digitale vaardigheden worden tegenwoordig almaar belangrijker, en dus wil de school uit Sint-Jozef kinderen al op piepjonge leeftijd de eerste stapjes in het programmeren bijbrengen. Via het computerprogramma Scratch leren ze alles over websites, stap voor stap apps en spelletjes ontwikkelen en aan de slag gaan met robots. CoderDojo heet dat. "Onze school is altijd al een beetje een voorloper geweest. Eerst in het STEM-onderwijs, nu ook in het digitale. En in een buurt met relatief veel kansarmoede, willen we die expertise graag delen met de buitenwereld", zegt directeur Cindy Cottenjé. Eén keer per maand, telkens op zaterdagvoormiddag, organiseert de school in samenwerking met het buurthuis Sint-Jozef een gratis CoderDojo-sessie - in clubverband of 'dojo's'. Iedereen is welkom. "Ook kinderen die hier niet op school zitten, kunnen die sessies komen volgen. In een maatschappij die in sneltempo verandert, is het belangrijk dat ook kinderen die van thuis uit minder kansen krijgen de boot van de digitale vooruitgang niet missen. De sterkte van ons project, is de diversiteit en de interactie die vanuit een gemeenschappelijke interesse ontstaan. Tijdens die sessies leert iedereen van elkaar." De school heeft een geheim wapen: Cindy's 11-jarige zoon Owen is een krak in CoderDojo. "Owen is eigenlijk al een computernerd van in de wieg. Hij heeft zichzelf leren lezen op pc", glimlacht ze. Hoewel de instapleeftijd om CoderDojo-coach te worden 18 jaar is, geeft de jongeman iedereen het nakijken. "Het is zelfs zover gekomen dat wij soms bij hem te rade moeten gaan." CoderDojo prikkelt de creativiteit van de kinderen, en dat volgens Cindy op een grenzeloze manier. "Dat is er eigen aan, want wat de kinderen vandaag leren in de klas, is morgen alweer voorbijgestreefd. Met CoderDojo worden ze daarom van jongs af aan getraind en continu geprikkeld om nieuwe dingen te leren ontdekken." Tijdens de workshops gaan ze aan de slag met het programma Scratch. "Je kunt er zelf games en apps mee ontwikkelen, filmpjes en GIFs, een digitale strip of quiz,... Hier op school maakten we er ook al wenskaartjes mee voor de ouders. Je kunt eindeloos creatief zijn." Owen maakt deel uit van een community waarin hij samen met z'n vrienden aan projectjes werkt. Een van zijn GIFs, de 'smiley duck', is nog altijd razend populair en president Trump is de kop van jut. "Ondertussen werd die GIF al meer dan 1.000 keer bekeken en 45 keer geremixt. Veel van die remixes worden vervolgens ook weer geremixt, het geheel vormt dan een boom waarvan het origineel de stam vormt", legt Owen zelf uit. CoderDojo is volgens Cindy een beetje wiskunde. "Voor kinderen is dit veel leuker leren dan leren via de traditionele, schoolse manier. Niet volgens het boekje maar spelenderwijs - gewoon onder de knie krijgen door te doen." (Wim Kerkhof) De eerstvolgende CoderDojo-sessie vindt plaats op 8 december, inschrijven kan met een mailtje naar brugge-sintjozef@coderdojobelgium.be, via de website http://www.coderdojobelgium.be of op de Facebookpagina Coderdojo Sint-Jozef Brugge.