Takken van oude bomen langs Lovaart in Lo-Reninge zorgen voor overlast en gevaar: “Moeten er hier eerst doden vallen?”

Regelmatig scheuren grote takken af die vaak op de nabijgelegen akkers terechtkomen zoals op deze foto twee weken geleden. De zware tak werd ondertussen verwijderd. © KVCL
Koen Van Colen
Koen Van Colen Medewerker KW

Langs de Lovaart tussen ‘t Slopgat en de Fintele staan 80 reusachtige bomen. Bij hevige wind knakken regelmatig grote takken af die op de weg of de aanpalende akkers terechtkomen. “Een gevaarlijke situatie”, menen buurtbewoners. “De bomen zouden best worden gerooid.” De Vlaamse Waterweg staat in voor het onderhoud van de bomen. Maar plannen om de bomen te verwijderen, zijn er voorlopig niet.

De bomenrij langs de Lovaart staat er al heel lang. In februari 2021 werden dertien populieren gerooid ter hoogte van de Hullebrug. Het ging om kaprijpe bomen waarvan de stabiliteit niet meer kon worden gegarandeerd. Bij felle wind vielen regelmatig dode takken naar beneden, wat een gevaar vormde voor de weggebruikers. Maar de resterende bomen blijven voorlopig staan en dat is duidelijk een doorn, of beter gezegd een tak, in het oog van enkele buurtbewoners.

Schade aan machines

“Nochtans zouden die ook best worden gerooid”, zeggen Hein Ameloot en Frans Hoorelbeke. “Regelmatig vallen er takken naar beneden. Die bomen zijn er slecht aan toe. Veel onderhoud gebeurt er niet aan. Ik denk dat ze nog nooit een bijl of kettingzaag van dichtbij hebben gezien. Sommige takken zijn eigenlijk bomen op zich, zo dik zijn ze. Er groeien bomen aan de bomen in plaats van takken.”

In totaal staan 46 van die 80 bomen langs de akkers van Hein Ameloot. “Onlangs scheurde een zware tak af en kwam die op een akker terecht”, zegt Hein Ameloot. “Maar stel dat die tak op de weg valt en je passeert daar net met je wagen of fiets? Ik mag er niet aan denken wat de gevolgen zouden zijn. Gelukkig blaast de wind vaak uit het westen en komen de takken meestal op de akkers terecht in plaats van op de weg. Maar dat is dan ook het enige positieve puntje. De laatste jaren ondervind ik trouwens dat er steeds meer en zwaardere takken afknakken. Wanneer ik wil oogsten of het land wil bewerken, moet ik eerst langs de kant van de bomen lopen om te zien of er geen takken liggen die schade zouden kunnen veroorzaken aan de landbouwmachines. We zijn die bomen dus liever kwijt dan rijk. Of moeten er eerst doden vallen? Daarom trekken we nu aan de alarmbel voor het te laat is. Aan de boom kunnen we niet schudden, anders krijgen we gegarandeerd een tak op ons hoofd.”

“Sommige takken zijn eigenlijk bomen op zich, zo dik zijn ze” – Hein Ameloot en Frans Hoorelbeke

Frans Hoorelbeke bracht zijn jeugdjaren door op de ouderlijke boerderij nabij de bomenrij. “Ik heb die bomen er al altijd weten staan”, zegt Frans. “Ruim veertig jaar geleden, toen ik als jong gastje met de fiets naar het centrum van Pollinkhove reed en er veel wind was, durfde ik al niet langs die bomen passeren en koos ik voor een langere weg. Nu zoveel jaren later zijn die bomen alleen maar groter en dikker geworden, met alle gevolgen van dien”, klinkt het.

Onderhoudsplanning

In opdracht van het Agentschap voor Natuur en Bos werden tussen 2014 en 2017 ook al populieren gerooid langs het jaagpad tussen de wijk Fintele en de Sint-Machuytbeek in Pollinkhove omdat ze gebreken vertoonden aan de stamvoet en de kruin. Daardoor bestond het risico dat ze zouden omvallen. Om fietsers en wandelaars niet in gevaar te brengen, werden ze verwijderd.

Maar de overige bomen langs de weg blijven voorlopig staan. “De bomen langs de Lovaart tussen de Lobrug en Hullebrug in Pollinkhove zijn opgenomen in onze onderhoudsplanning”, zegt Geert Weymeis, regionale communicatieverantwoordelijke van de Vlaamse Waterweg. “De gezondheid van de bomen wordt opgevolgd en waar nodig wordt een aanvraag gedaan om ze te rooien. Als een boom een acuut gevaar oplevert voor de omgeving, vragen we een noodvelling aan bij de burgemeester. Het rooien is hoe dan ook vergunningsplichtig. Voorlopig zijn er nog geen concrete plannen om de resterende bomen te verwijderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier