Stijn Fockedey van reporter bij KW tot hoofdredacteur Trends Kanaal Z: “Ik herinner me mijn eerste artikel nog tot in detail”

Stijn Fockedey start vanaf 1 juni als hoofdredacteur van Trends/Kanaal Z. © Roularta Media Group
Camille Jonckheere

Stijn Fockedey werd door Roularta Media Group aangeduid als de nieuwe hoofdredacteur van Trends Kanaal Z. Vanaf 1 juni gaat hij officieel van start en daarmee volgt hij Wim Verhoeven op. Zestien jaar geleden ging Stijn aan de slag bij de Krant van West-Vlaanderen. “Mijn eerste artikel over de jeugdwerking van Zwevezele staat in mijn geheugen gegrift. Ik kijk met veel goede herinneringen terug naar mijn tijd bij KW, maar nu kijk ik met veel ambities vooruit.”

In 2008 ging Stijn Fockedey afkomstig uit Wingene aan de slag bij Roularta Media Group na zijn studies geschiedenis en journalistiek. De eerste stappen in zijn journalistieke carrière gebeurden bij de Krant van West-Vlaanderen in Roeselare en de webredacties van Knack en Trends.

“Eerst ben ik tijdelijk aan de slag gegaan als freelancer bij KW. Het allereerste artikel dat ik ooit tegen betaling heb geschreven, staat in mijn geheugen gegrift”, vertelt Stijn. “Dat ging over de jeugdwerking van Zwevezele. De week erna spraken mensen mij al direct aan dat ze mijn stuk in de krant hadden gelezen. Toen besefte ik dat mensen er mee bezig zijn en dat geeft veel voldoening.”

“Na mijn eerste artikel spraken mensen mij er over aan en toen besefte ik dat mensen erg met nieuws bezig zijn”

Daarna werd Stijn een vast onderdeel van KW. “Ik was actief specifiek als webredacteur, maar ik werkte ook deels voor de krant. Zo ging mijn eerste stukje voor de krant over een ludiek protest in Gent tegen de overvloed aan ‘West-Vlaamse migranten’. Ik ben zelf ook zo’n inwijkeling, want ik ben blijven plakken in Gent na mijn studies. Ik kijk met heel goede herinneringen terug op mijn tijd bij KW. Zelf lees ik ook nog heel regelmatig het regionale nieuws op de website.”

Vanaf 2011 ging hij aan de slag bij Trends als redacteur retail, technologie en telecom. Daarna maakte hij deel uit van de tijdelijke hoofdredactie van Trends Kanaal Z. “Technologie is altijd al een van mijn passies geweest. Daarom heb ik mij 12 jaar lang toegespitst bij Trends op het onderwerp technologie en hoe jonge ondernemers hiermee bezig zijn. Ik heb veel fantastische mensen leren kennen en ben nog nooit een dag tegen mijn zin gaan werken. Volgens mij heb ik de mooiste job ter wereld”, zegt Stijn trots.

Jongensdroom

De afgelopen tijd hielp Stijn mee aan de samensmelting van de redacties van de nieuwsmerken Trends en Kanaal Z en hielp hij ook mee aan de opstart van de vernieuwde website. Nu krijgt Fockedey de kans om dit werk met een multimediale ambitie verder te zetten. “Het is een hele eer om Trends Kanaal Z te mogen leiden. Een echt privilege om de stem van de ondernemer in onze samenleving te laten weerklinken.”

“Zodra ik de hoofdredacteur bezig zag op mijn eerste stagedag wist ik dat ik dat ook ooit graag wilde doen”

Voor Stijn was dit een droomjob. “Zodra ik de hoofdredacteur bezig zag op mijn eerste stagedag vond ik dat heel cool en wilde ik dat ooit graag doen”, geeft Stijn toe. “Nu begint het pas voor mij. Het voorbije jaar hebben we al wat mooie stappen gezet, zeker op vlak van digitalisering. Maar het zijn uitdagende tijden, waarin inzichten en innovaties van ondernemers en ambitieuze mensen meer dan nodig zijn.”

Team vol expertise

“Het team van experten en specialisten rond mij geeft mij de motivatie om volledig te gaan voor dit avontuur. We mogen dan wel kleiner zijn dan onze grootste concurrent, maar toch kunnen we onze voet stevig neerzetten, net door die grote expertise. Economie wordt soms neergezet door mensen als saai of te technisch, maar het gaat over belangrijke thema’s, zoals geld, waar iedereen mee zou moeten bezig zijn.”

Stijn heeft voor zichzelf ambitieuze doelstellingen gezet. “Met onze nieuwsmedia willen we de grootste gemeenschap zijn voor ondernemers in Vlaanderen én in België. Door netwerkevents, zoals ‘Manager van het Jaar’ zie je duidelijk de directe band tussen ons en het publiek. We willen aan de hand van kwalitatief en inspirerend journalistiek werk een brug vormen tussen de zakelijke wereld enerzijds en de politiek en de rest van de samenleving anderzijds. En dat zullen we doen zowel in het magazine, als op TV én bovendien zullen we ook digitaal meer dan ooit aanwezig zijn.”

“We willen een band vormen tussen de zakelijke wereld enerzijds en de politiek en samenleving anderzijds”

Stijn zal hierbij ondersteund worden door Jan De Meulemeester als Head of Business News. Hij zal de redacties aansturen van het Nederlandstalige Kanaal Z en de Franstalige tegenhanger Canal Z. De verantwoordelijkheid voor de audiovisuele content zowel op tv als online komt daardoor bij Jan te liggen.

Karen Hellemans, die uitgever is van Trends Kanaal Z kijkt uit naar de samenwerking. “Ik ben ervan overtuigd dat we met dit team onze ambities voor groei bij de verschillende media kunnen waarmaken. Stijn en Jan kunnen rekenen op een team met veel expertise en staan op de goede plaats voor de nieuwe projecten, die eraan komen.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier