De kinderapp Pok Pok, ontwikkeld door Esther Huybreghts en Mathijs Demaeght uit Poperinge, staat in de prestigieuze lijst van Time Magazine’s 100 meest invloedrijke bedrijven. “We wilden geen verslavende of irritante spelletjes, maar iets zoals het fysieke speelgoed dat onze zoon had, maar dan digitaal”, zegt Esther Huybreghts. Pok Pok biedt een rustgevende, inclusieve speelervaring voor kinderen van 2 tot 8 jaar; geïnspireerd op Montessori-principes en vrij van punten, levels of regels.
“Pok Pok is tot stand gekomen, omdat we enkele jaren geleden een app zochten voor onze oudste zoon James, toen twee jaar oud. We hadden ook een pasgeboren zoontje Jack en wilden graag af en toe onze peuter een digitaal speelmoment aanbieden en hem zo de kans geven om zelf gezonde schermgewoontes te ontwikkelen, tenslotte werkten Mathijs en ik zelf veel op de computer en was de interesse van James er wel”, legt Esther Huybreghts uit. Pok Pok is de educatieve applicatie voor kleuters die ze samen met haar partner Mathijs Demaeght ontwikkelde. Samen met hun twee zonen Jack en James wonen ze in Watou (Poperinge).
Hobbyproject
“Op de AppStore vonden we geen enkele app die aan onze (lage) voorwaarden voldeed. We wilden geen verslavende, irritante spelletjes waarbij we ons kind de hele tijd zouden moeten helpen. Eigenlijk zochten we gewoon een spelletje zoals het fysieke speelgoed dat hij had, maar dan digitaal. Omdat dit nog niet echt bestond, gingen we zelf aan de slag als hobbyproject”, vertelt Esther.
“James en Jack zijn intussen 9 en 7,5 jaar oud en testen nog steeds onze spelletjes uit. Pok Pok blijft nog steeds een vaste waarde binnenin ons gezin. Ondertussen kan ook mijn zus haar zoontje Lewis, die 3 is, zijn hartje ophalen in de app en een jongere tester zijn. Daarnaast werken we ook globaal samen met tientallen gezinnen die de nieuwe spelletjes testen—kinderen zijn onze meest kritische stemmen, en we zouden het niet anders willen”, vertelt Esther. (lees verder onder de foto)

Invloedrijke bedrijven
Pok Pok werd ondertussen al bekroond met meerdere prestigieuze prijzen, waaronder een Apple Design Award en een App Store Award. Door Time Magazine werd de applicatie nu uitgeroepen tot één van de 100 meest invloedrijke bedrijven van het jaar. “Zelf zou ik eigenlijk willen argumenteren dat Pok Pok niet zò speciaal is. We hebben gewoon een app gemaakt voor kinderen die speelgoed aanbiedt, zonder erop gebrand te zijn ze verslaafd te maken en aan het scherm gekluisterd te houden”, legt Esther uit.
“In onze app vind je naast mama’s en papa’s ook andere gezinsconstructies, gender-uitingen, beperkingen, vaardigheden, en huidskleuren terug”
“Juist omdat dit gewoon heel simpel speelgoed is, waarbij je niet altijd onder druk gezet wordt om maar ‘vooruit te komen’, horen we keer op keer van ouders dat hun kinderen de tablet zonder gezeur of driftbui aan de kant kunnen leggen.”
Inclusief
“We streven er ook naar om Pok Pok zo inclusief mogelijk te maken. In onze app vind je naast mama’s en papa’s ook andere gezinsconstructies, gender-uitingen, beperkingen, vaardigheden, en huidskleuren terug. We willen in onze app aan kinderen ‘ramen en spiegels’ aanbieden; ramen om kinderen een open blik op de wereld te bieden die anders is dan die waarin ze wonen, en spiegels om zichzelf en hun naasten te herkennen in de media die ze consumeren. Het blijft een eeuwig-durend proces, maar als de wereld evolueert, evolueren wij mee.”
Time-lijst
“Om als kleine app tussen giganten te staan als Netflix, Lego en OpenAI doet ons echt beseffen wat voor impact we maken. Schermtijd voor kinderen heeft zo’n slechte reputatie, vooral omdat media voor kinderen ze vaak echt verslaafd wil maken, terwijl in de realiteit de meeste ouders dagelijks hun kinderen schermtijd aanbieden om even snel te kunnen koken, opruimen, of gewoon een momentje adempauze voor zichzelf kunnen nemen”, zegt Esther.
“Schermtijd is voor zoveel gezinnen niet weg te denken uit hun leven; dan is het jammer dat de meeste opties gewoon echt schadelijk kunnen zijn voor je kind. Als maker van een kinder-app lijkt dat voor mij natuurlijk gemakkelijk om te zeggen, maar ik ben er wel echt van overtuigd dat een bewuste keuze voor goede schermtijd een plaats mag hebben binnen de opvoeding.”
“Ik ben er wel echt van overtuigd dat een bewuste keuze voor goede schermtijd een plaats mag hebben binnen de opvoeding”
Pok Pok is een app voor kinderen van 2-8 jaar. “Er zijn weinig barrières voor zelfs de kleinste kinderen om ermee aan de slag te gaan. Ook kinderen op het neurodiverse spectrum halen veel waarde uit Pok Pok, net omdat het een heel rustige, niet-overstimulerende ervaring is.”
Montessori-principes
De applicatie van Esther en Mathijs is geïnspireerd op Montessori-principes. “Het concept van zelfstandig op ontdekking gaan, fouten maken zonder ervoor afgestraft worden, je intuïtie kunnen volgen, zelfstandig uitdagingen aangaan, zijn allemaal concepten die binnen Montessori voorkomen, maar die we zelf in ons dagelijks leven ook veel toepassen. Pok Pok heeft ook bijvoorbeeld geen voorgeschreven regels waarbij kinderen een bepaalde speel-manier moeten volgen, in plaats daarvan zijn ze vrij om zelf te kiezen hoe en met welke spelletjes in Pok Pok ze spelen.” (lees verder onder de foto)

Pok Pok, die op abonnementsbasis is, wordt regelmatig uitgebreid met nieuwe spelletjes. “In mei 2021 lanceerden we onze app met 6 spelletjes, nu zijn het er al meer dan 20. Naast dat we elk jaar enkele nieuwe spelletjes toevoegen, zijn er ook vaak seizoensupdates, zoals met Halloween of Kerst. Via onze socials en supportkanalen hebben we een directe lijn met ouders en kinderen, die ons regelmatig ideeën voor nieuwe spelletjes opsturen.”
Youtube
Pok Pok staat, volgens Esther, als start-up nog wel echt in de kinderschoenen. “We hopen op termijn ons merk nog verder uit te breiden naar andere media; voorlopig vertaalt zich dat bijvoorbeeld naar ons nieuwe YouTube-kanaal Studio Pok Pok, waar we korte, leuke videos aan kinderen aan te bieden – om tegenwicht te bieden aan al die flitsende, schreeuwerige content die daar ter beschikking is-, maar ik droom ook al stilletjes van een TV-serie of kinderboeken.”
Pok Pok is beschikbaar tegen een maandelijkse (6,99 euro) of jaarlijkse (45,99 euro) kost, voor Apple en Androis. Er is steeds één week gratis proberen.