Bruggeling kaapt website weg voor de neus van nieuwe haven

Met veel bombarie en een heuse liveshow werd vorige week vrijdag de fusie tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen aangekondigd. Eén ding waren ze bij Port of Antwerp Bruges echter vergeten: de gelijknamige website vast te leggen… Dat merkte Brecht Vermeire op en hij kaapte als grap de domeinnaam voor hun neus weg. “Voor 10 pond heb ik een heel weekend plezier gehad”, lacht hij.

Brecht Vermeire. (GF)
Brecht Vermeire. (GF)

Wie naar de website www.portofantwerpbruges.com gaat, komt ogenschijnlijk terecht op de site van de Nederlander Twerp Bruges, die zich uit als een Porto-fan. Of hoe je ‘portofantwerpbruges’ als port-of-antwerp-bruges kan lezen, maar ook als porto-fan-twerp-bruges. Op de site meldt Twerp uit Amstelveen dat hij een voetbalfan is en geen haven en dat hij zijn domeinnaam voor geen geld ter wereld zal verkopen.

Alles is een grap van Bruggeling Brecht Vermeire, die merkte dat het havenbestuur de domeinnaam was vergeten te registreren. “Toen ik de aankondiging van de fusie op het nieuws zag, moest ik denken aan soortgelijke verhalen zoals coronavirus.be waarbij organisaties vergaten om het websiteadres vast te leggen”, vertelt de 29-jarige Bruggeling.

“Tot mijn verbazing was portofantwerpbruges.com nog vrij… Snel heb ik die geregistreerd voor 10 pond. In vijf minuten tijd heb ik de meest domme en lelijke website ter wereld in elkaar geflanst.” (lacht)

Slapen

Het is haast onbegrijpelijk dat er bij zo’n groot project nog zo’n blunder kan gebeuren. “De voorbije drie jaar want zolang zouden de onderhandelingen duren moet daar toch echt iemand op de marketingdienst liggen slapen hebben”, lacht Brecht Vermeire. “Nu, ze hebben eigenlijk geluk want meteen heb ik gezegd dat het om een grap gaat en dat ze de domeinnaam mogen hebben. Voor hetzelfde geld hebben ze te maken met een goudzoeker die duizenden euro’s eist.”

“Ik moest daar geen geld voor hebben, maar ze boden meteen 200 dollar”

Via een tussenorganisatie nam de fusiehaven intussen contact op met ‘Twerp Bruges’. “Op mijn slordige website heb ik speciaal een mailadres geplaatst, zodat ze me rechtstreeks konden bereiken en de domeinnaam konden opvragen. Ik zou die ook meteen doorgegeven hebben.”

“Maar ik kreeg niets, behalve van een professionele tussenfirma die me 200 dollar bood om de naam over te kopen. Ik heb dat geaccepteerd, ook al wilde ik daar niets voor hebben. Als ze me nu eens gewoon een mailtje hadden gestuurd…. Dan zou het goedkeuring én sneller gegaan zijn. Met mijn grap zal ik een 150 euro winst gemaakt hebben. Nu, het was me nooit om het geld te doen. Voor mijn 10 pond heb ik een heel weekend plezier gehad. Om de vijf minuten kwam er een reactie binnen.”

Nico Blontrockdok

De stunt van Brecht bleef niet onopgemerkt. De Brugse Stem, een satirische website, sprong mee op de kar. Die schrijft dat Twerp Bruges zijn domeinnaam wil afgeven in ruil voor één kleine geste.

“Concreet dacht ik om de Zuidelijke Insteekdok te herdopen naar de Nico Blontrockdok, naar de geliefde Brugse schepen. Omdat het de breedste en grootste dok is”, staat er onder meer te lezen. “De 150 euro winst zal ik schenken aan De Brugse Stem, om hun serverkosten te dekken. En zo sponsort de haven de satirische website.” ( lacht )

(ON)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.