De Junior Techniekacademie deelde diploma’s uit aan 22 leerlingen uit het derde en vierde leerjaar in Diksmuide. Het is een beloning voor de kinderen die de afgelopen maanden leerden programmeren, een kapstok maakten en een robotlamp in elkaar knutselden.
22 kinderen doken dit najaar tijdens zes workshops op woensdagnamiddag in de wereld van STEM, wat staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Onder begeleiding van coaches Arne Boey en Dries Watthy gingen de leerlingen creatief aan de slag met hout, metaal en elektriciteit, én leerden ze programmeren. Het resultaat: een robotlamp, een kapstok naar eigen ontwerp en een pretpark, geprogrammeerd met Lego Spike Essential. Kinderen werkten enthousiast samen, leerden probleemoplossend denken en ontdekten bovendien hun talenten op een leuke en interactieve manier, waarbij samenwerking en creativiteit centraal stonden.
Jaarlijkse veranderingen
De projecten van de Junior Techniekacademie veranderen jaarlijks, zodat kinderen in zowel het derde als het vierde leerjaar steeds iets nieuws maken. Dit voorjaar volgden ook veertien leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar de Tiener Techniekacademie, die eveneens veel interesse en enthousiasme wekte bij de deelnemers.
De Techniekacademie is een initiatief van Hogeschool VIVES, met de steun van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen, tal van bedrijven, sectoren en lokale besturen. Het doel is kinderen en jongeren op een speelse manier uit te dagen hun STEM-talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Zo wordt nieuwsgierigheid gewekt én wordt bijgedragen aan de STEM-profielen waar onze maatschappij zo’n grote nood aan heeft. (red.) (PB)
Meer info vind je terug op www.vives.be/nl/techniekacademie.