Flanders DC reikte woensdagavond in Brussel twaalf Henry van de Velde Gold Awards uit. Die prijzen zetten ontwerpers, bedrijven, projecten, producten en diensten uit de designwereld met een impact op de samenleving en economie in de schijnwerpers. "Deze awards tonen aan dat design in alle vezels van het dagelijks leven zit", zegt Pascal Cools, managing director bij Flanders DC. "Designers zijn meer en meer de brug tussen de creatieve en de functionele wereld. Ze laten de wereld rondom hen beter draaien en koppelen schoonheid aan efficiëntie."
...

Flanders DC reikte woensdagavond in Brussel twaalf Henry van de Velde Gold Awards uit. Die prijzen zetten ontwerpers, bedrijven, projecten, producten en diensten uit de designwereld met een impact op de samenleving en economie in de schijnwerpers. "Deze awards tonen aan dat design in alle vezels van het dagelijks leven zit", zegt Pascal Cools, managing director bij Flanders DC. "Designers zijn meer en meer de brug tussen de creatieve en de functionele wereld. Ze laten de wereld rondom hen beter draaien en koppelen schoonheid aan efficiëntie."In november werden de 21 'winners' verdeeld over zeven categorieën bekendgemaakt. Woensdagavond volgden dan de Gold Award per categorie, samen met een Lifetime Achievement, een Company, Ecodesign, Young Talent en Public Award. De felbegeerde Lifetime Achievement Award ging naar Erik Sijmons. Hij is sinds 1986 de designer bij Samsonite, een functie die de jury absoluut naar waarde schat. "Hij geeft het merk mee vorm en zorgt zo voor cruciale innovaties", klinkt het. De Lifetime Achievement Award is een bekroning voor een ontwerper die al minstens 30 jaar actief is en op economisch, maatschappelijk of cultureel vlak impact heeft met zijn designactiviteiten. Familiebedrijf en lichtschakelaarproducent Niko uit Sint-Niklaas mag de Company Gold Award op de schouw zetten. De Ecodesign Gold Award, die in samenwerking met OVAM werd uitgereikt, gaat naar Ecover, innovator op de markt van onderhoudsproducten. En de Young Talent Award Ook heel wat West-Vlaamse bedrijven, ontwerpers en producten lieten zich opmerken tijdens de awardshow. Zo ging Barco uit Kortrijk met Demetra aan de haal met de Business Innovation Gold Award . Dat is een digitale dermatoscoop voor huidonderzoek. Met dat handige toestel kunnen dermatologen elk type foto maken die hun onderzoek vooruit helpt.SportKompas, een ontwikkeling van het Antwerpse ontwerpbureau Studio Dott gesticht door Roeselaarnaars Pieter Lesage en Alexander Crolla, pakte dan weer de Gold Award in de categorie Digital Product. SportKompas is een oriëntatietool ontwikkeld door het team van Waregemnaar Jonas Callewaert die kinderen tussen 8 en 10 jaar de sport te vinden die het best bij hen past. De Graphic & Communication Gold Award gaat naar B401 Bruggenbouwers, een communicatiecampagne over de afbouw van het gelijknamige viaduct in Gent. Heren Loebas, met Anzegemnaar Stijn D'Hondt, liet 14 echte Gentenaars met een visie hun toekomstplannen voor het viaduct delen. En in de categorie Habitat ging The Light Machine van het Oostendse RotorGroup met de Gold Award lopen. Die klassevolle verlichting is geïnspireerd op een mix van filmsetlichten, lege jerrycans en mechanische details van een machine. Het ontwerp is perfect te integreren in de huiskamer en kan op verschillende manieren geplaatst en gebruikt worden.