Jobbeurs en Peter Farazijn moeten groot tekort aan buschauffeurs verminderen

Peter Farazijn, Caroline Vanderheeren, Jan Deman en Inge Buytaert. © (Foto TV)
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Busmaatschappij De Lijn, VDAB, dat werkzoekenden aan werk helpt, en BAAV, de Beroepsvereniging van Autobus en Autocarondernemers, organiseerden zaterdag samen een jobbeurs om het tekort aan chauffeurs van bussen, schoolbussen en autocars terug te dringen.

Het buschauffeurstekort staat al lang op de agenda. “Op vandaag is het probleem in een stroomversnelling gekomen vanwege Covid-19. Het tekort bedraagt maar liefst 25 procent van het totale bus- en autocarchauffeursbestand. Het gaat namelijk over 300 vacatures bij de Lijn, schoolbussen en autocars. Het aantal vacatures was nog nooit zo hoog”, duidt Jan Deman, secretaris van BAAV.

Daarom gaat de sector actief op zoek naar nieuwe collega’s. “Deze job-inspiratie-dag was een eerste initiatief om het beroep meer in de kijker te zetten en nieuwe buschauffeurs aan te trekken. We werken daarvoor samen met VDAB.”

Werkzekerheid

Wie interesse had om met een bus te rijden kon in Kortrijk Xpo terecht voor een proefrit onder begeleiding van een instructeur, en een praatje met potentiële werkgevers binnen de sector. Zo kwam Dimitri (30) een testrit doen. “Het was aangenaam en goed. Ik volg al een opleiding bij Volwassenonderwijs Creo als buschauffeur. Chauffeur zijn van een bus of autocar geeft een zekere zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Je weet dat je de passagiers veilig van A naar B moet rijden volgens een vast stramien. Het biedt ook werkzekerheid. Ik zou dit zeker willen doen”, aldus Dimitri die gefilmd werd door zijn zus Melissa.

Melissa, Dimitri en instructeur Tine Vandenaweele.
Melissa, Dimitri en instructeur Tine Vandenaweele. © (Foto TV)

“Het zou best kunnen dat ik dit later ook ambieer”, vertelt ze. Dimitri had als instructeur Tine Vandenaweele van VDAB. “Ik doe dit al 20 jaar en was daarvoor zelf buschauffeur. Ik ben enorm blij dat ik mijn kennis kan doorgeven aan kandidaat-chauffeurs en hen zo misschien aan een job help.”

Een selfie bij een spelersbus

“Het autocartoerisme was afgezwakt door de pandemie. Het mocht niet en er waren toch geen bestemmingen open. Veel chauffeurs hebben op dat moment afgehaakt en ander werk gezocht omdat ze geen vooruitzichten hadden binnen de sector”, vertelt Inge Buytaert als communicatieverantwoordelijke van BAAV. “We verwachten wel dat het toerisme tegen maart 2022 normaliseert.”

De bezoekers konden ook terecht op de minibeurs voor extra info en een selfie bij enkele bekende voetbalspelersbussen: onder meer Club Brugge, KV Kortrijk, de Buffalo’s van Gent en Zulte-Waregem.

Peter Farazijn is het gezicht van de campagne. Na zijn profcarrière als wielrenner koos hij voor het beroep van buschauffeur. “Intussen heb ik al meer dan 14 jaar ervaring. Het is mijn lang leven geworden want ik kom zot als ik binnen moet zitten. Het is leuk en gevarieerd, want geen nine to five job, en ik hou van het sociaal contact. Ik voel me vrij. Nu met die automatische betaling is dat minder, maar ja. Een bus is niet te vergelijken met een vrachtwagen. Dat is totaal anders. Je bent verantwoordelijk voor x-aantal passagiers. Op de duur ken je jouw vaste klanten die dezelfde ritten doen.”

Rijbewijs D

De grootste drempel om in dit beroep te stappen is het beschikken over een rijbewijs D. “Een opleiding in een rijschool kost al gauw 3.000 euro en meer. Via BAAV kunnen geïnteresseerden echter een gratis rijopleiding voor het rijbewijs D krijgen, mits ze een bedrijf vinden dat hun promotor wil zijn en hen daarna in dienst neemt. Ze moeten er wel 6 maanden blijven. Dat is het eigenlijke opzet van deze jobdag: potentiële chauffeurs in contact brengen met hun potentiële werkgevers”, besluit Jan Deman, die tevreden is met de opkomst. “Bijna 150 ingeschreven deelnemers en 50 die langskwamen voor een kijkje.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.