Roeselare geeft startschot voor winkelseizoen met Winkelnacht, shoppen kan tot 20 uur

Met een druk op de knop werd het nieuwe winkelseizoen geopend, we zien Martine Demeyere, Stephan Gryspeerdt, Rik Vannevel en burgemeester Kris Declercq. (foto SB)© Stefaan Beel
Met een druk op de knop werd het nieuwe winkelseizoen geopend, we zien Martine Demeyere, Stephan Gryspeerdt, Rik Vannevel en burgemeester Kris Declercq. (foto SB)© Stefaan Beel
Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

Roeselare wil na een zware coronaperiode de shoppers opnieuw volop lokken. Vandaag werd het startschot gegeven met de Winkelnacht. De meeste winkels zijn voor de gelegenheid open tot 20 uur en er is ook wat animatie voorzien.

Ook in Roeselare was de coronacrisis flink te voelen. “Zowel voor handelaars als horeca was het geen gemakkelijke periode”, begint burgemeester Kris Declercq. “De voorbije maanden waren een heuse uitdaging voor de detailhandel. De coronacrisis hakte diep in op de bezoekerscijfers en de omzetten stonden onder druk. Het stormt, maar niettemin houden we stand. Met een leegstandscijfer van 11,4 procent scoren we beter dan de gemiddelde centrumstad in West-Vlaanderen. We verwelkomden het voorbije jaar ook 22 nieuwe handelszaken. Met het zomerplan is er licht aan het einde van de tunnel, vanaf 1 juli kan er onbeperkt gemiddeld worden. We willen de handelaars een duwtje in de rug geven met tien actiepunten.”

Met die punten wil de stad stevig inzetten op de relance van het kernwinkelgebied. “Meer dan ooit moeten we ons profileren als dé winkelstad van West-Vlaanderen!”

Het 10-puntenplan omvat de volgende acties:

#1 – Verdubbeld budget voor starters

We verdubbelen het budget om nieuwe winkels of horeca naar de binnenstad te lokken. Met PROEF #VANRSL wil de Stad duurzame pop-ups aantrekken. Met SHOP #VANRSL worden nieuwe zaken in (of zaken die verhuizen naar) het kernwinkelgebied verwelkomd met een premie. Een éénmalige premie voor online investeringen of gevelverfraaiing staat in de steigers. Ook in gerichte acquisitie wordt verder geïnvesteerd.

#2 – Verfraaiing kernwinkelgebied

Het kernwinkelgebied wordt verfraaid. In 2022 en 2023 krijgt het verkeersvrije gedeelte van de Ooststraat, de Vlamingstraat en de Jan Mahieustraat een remake met focus op een moderne en groene aanblik. Ter ondersteuning van de handelaars wordt een ‘Minder Hinder Kader’ uitgerold.

Vanaf de herfst 2021 zetten we in op thematische inkleding van de winkelstraten. We voorzien ook een proactieve lente- en herfstschoonmaak met kleine herstellingen en onderhoud.

#3 – Leegstand een opportuniteit: De Geziene Vitrine

Ons project De Geziene Vitrine, dat focust op attractieve etalages en gebouwen, kon de voorbije twee jaar op veel bijval rekenen. Andere handelaars kunnen voordelig een leegstaande vitrine ‘inpakken’ en zo mee profiteren van de aandacht. Vanaf dit jaar wisselen we dit af met ‘Kunst in de Vitrine’.

We zullen echter ook ingrijpen waar er verwaarlozing is. Grote bouwwerken of verbouwingen worden beter ‘verpakt’ met attractieve werfdoeken en panelen.

Bij de opening van het winkelseizoen krijgen de winkeliers een cadeautje, hier in Schoenen Etienne. (foto SB)© Stefaan Beel
Bij de opening van het winkelseizoen krijgen de winkeliers een cadeautje, hier in Schoenen Etienne. (foto SB)© Stefaan Beel

#4 – Belevingsstad met nieuwe koopevents en RSL-Instaroute 2

De Stad en de vzw Shopping en Centrum gaan onder de noemer ‘Er zal altijd iets te beleven zijn en dit mag letterlijk genomen worden’ voor stevigere evenementen die nog professioneler in de markt worden gezet: de Batjes, een groot en aantrekkelijk Marktterras ter vervanging van het door de coronacrisis uitgestelde Vat van Rodenbach, RSL-Instaroute 2, het Flair Chillax event op 11 september, de Week van de Belgische mode (11-16 oktober) en de Week van de Smaak (15-20 november). Ook in oktober hebben we iets leuks in petto. Meer daarover medio juni!

#5 – Marketing: aanstelling lead agency

AT THE TABLE is aangesteld als lead agency van de Stad Roeselare en zal de krijtlijnen uitzetten om Roeselare nog meer in de markt te zetten via print, online, radio en tv. ‘Shopping in Roeselare’ is de eerste prioriteit.

#6 – Samenwerking wordt beloond

Drie handelaars of horeca-ondernemers die samen een event, actie of belevingsactiviteit organiseren, komen tot eind dit jaar in aanmerking voor een subsidie die 50% van hun uitgaven dekt. Dit tot een maximum van 2.000 euro.

#7 – Krant ‘KERNACHTIG’

We versterken het online handelaarsplatform door 3 keer per jaar de krant KERNACHTIG uit te geven, waarin de Stad en de vzw Shopping en Centrum Roeselare communiceert naar handelaars en horeca. In KERNACHTIG zetten we de spotlights op handelaars en horeca. We trekken dit het hele jaar door met videogetuigenissen, een warm welkom voor nieuwe handelaars of appreciatie voor de handelaars tijdens het Weekend van de Klant en Winkelnacht. De vzw Shopping en Centrum Roeselare brengt de handelaars uit het kernwinkelgebied éénmaal per jaar bijeen op een stijlvol netwerkevenement.

#8 – Nieuwe prikkelende initiatieven Digipreus en Retailacademy VANRSL

Met de Retailacademy VANRSL zullen UNIZO, Arhus, de Stad en de vzw Shopping en Centrum Roeselare handelaars tweemaandelijks tips geven om nog beter handel te drijven. Aanvullend start vanaf september Digipreus. Met dit project wil de Stad jaarlijks 60 handelaars of horecazaken intensief begeleiden om digitale stappen te zetten. Uniek is dat de begeleidingen maximaal door Roeselaarse freelancers zullen gebeuren.

#9 – De kracht van data benutten

We benutten via het project ‘Data-gestuurde winkelgebieden’ de kracht van data. Dit in samenwerking met Leuven, Mechelen, Antwerpen en de hogeschool Thomas More. De doelstelling is om via data beter inzicht te krijgen in de noden van handelaars: wie zijn mijn klanten, wat zijn de looplijnen in mijn zaak, wanneer is het druk en kalm? Zowel Europa als Vlaanderen subsidiëren dit project elk voor 40%, respectievelijk via EFRO Vlaanderen en het Hermes fonds. Daarnaast zorgt de provincie West-Vlaanderen ook nog voor een cofinanciering van 7%.

Roeselare participeert eveneens in het gelijkaardig KICK Project van de Provincie West-Vlaanderen. De Stad doet dit samen met Brugge, Kortrijk, Oostende en Ieper.

#10 – De Kadobon als accelerator

Het eerste jaar (2013) verkocht Roeselare voor 70.000 euro aan bonnen, zeven jaar later voor 650.000 euro. Dit najaar zullen twee campagnes worden uitgerold: een naar de Roeselaarse consument en het bedrijfsleven om bonnen aan te schaffen, en een naar de Roeselaarse handelaars en horeca zodat het inwisselingsaanbod nog aangroeit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier