Mulder Natural Foods uit Roeselare wint prestigieuze Trends Super Gazelle

Ceo Wim Houf poseert trots met de Trends Supergazelle, een mooie bekroning voor het bedrijf.© (gf)
Ceo Wim Houf poseert trots met de Trends Supergazelle, een mooie bekroning voor het bedrijf.© (gf)
Thomas Dubois

Ontbijtgranenproducent Mulder Natural Foods uit Roeselare mocht de prestigieuze Trends Super Gazelle in ontvangst nemen. Een bekroning voor het harde werk van de vele medewerkers.

In 2010 werd het bedrijf al verkozen tot Gazelle bij de middelgrote ondernemingen, in 2011 tot Gazelle bij de grote ondernemingen en gisteren volgde de hoogste bekroning tot Supergazelle. Om de titel van Super Gazelle te verwerven, worden de cijfers van een bedrijf vergeleken met die van alle onafhankelijke Belgische bedrijven op het vlak van groei in toegevoegde waarde, groei in personeel en groei in de cash-flow en dit over een periode van 20 jaar.

“Mulder Natural Foods is producent van ontbijtgranen sinds 2004 en is in 17 jaar tijd uitgegroeid tot een Europese marktleider. Het begon allemaal in 1999 toen de families Maselis en De Brabandere Mulder Natuurvoeding overnamen, een sympathiek Hollands bedrijfje met een aantal retailklanten voor muesli en crunchy”, vertelt ceo Wim Houf. “Maselis en De Brabandere zonden hun figuurlijke zonen uit om Mulder Natuurvoeding de twintigste eeuw in te leiden. In 2004 kwam een interessante site vrij in Roeselare en werd er beslist om de productie dichter bij het moederbedrijf, granenspecialist Maselis, te lokaliseren. Verticale integratie en kwaliteitscontrole zijn immers sleutelwoorden voor een voedingsbedrijf dat topproducten wil leveren.”

“En zo wordt Mulder Natuurvoeding ‘Mulder Natural Foods’. De oorspronkelijke, opvallend blauwe gebouwen werden behouden maar van een site van 18.000 m2 zijn we ondertussen gegroeid naar een oppervlakte van 38.000 m2. Een heel herkenbare baken op een belangrijke verkeersas, heel goed bereikbaar dus, wat één aspect is waarom mensen graag bij ons komen werken. We dragen en stralen ook een Mulder-DNA uit, waarin gedrevenheid, ambitie, menselijkheid, betrokkenheid en authenticiteit in beschreven staan. Dit vertaalt zich in korte beslissingslijnen, een vlakke structuur en tal van initiatieven die zorgen voor het welbevinden van onze werknemers.”

Grote uitbreiding

“Vanaf 2004 vinden onze producten hun weg naar steeds meer retailers en ook naar verre landen die kwaliteitstechnisch extreem hoge eisen stellen. Dit leidt in 2011 naar een eerste grote uitbreiding van productie- en verpakkingsoppervlakte waarbij we voluit kiezen voor de meest performante machines en systemen en voor een hoge graad van automatisatie. In 2015 volgen nieuwe investeringen in de verpakkingsafdeling: vanaf dan kunnen we onze ontbijtgranen ook verpakken in doybags en potten.”

“In 2017 wordt dan weer geïnvesteerd in extra capaciteit voor productie en verpakking en wordt gestart met de bouw van een nieuwe productiehal. Twee jaar later, in 2019, starten de werken aan de nieuwe kantoorgebouwen mét een gloednieuw R&D- en innovatiecentrum en wordt de havermoutlijn voor het eerst in gebruik genomen. Vandaag zijn de kantoren in gebruik genomen en kunnen we, van zodra de pandemie weer helemaal overgewaaid is, mensen ontvangen volgens de regels van de kunst. Corona heeft dan weer voor nieuwe consumenten gezorgd. Ontbijtgranen zijn er immers naar ieders smaak, ze vormen een welkome afwisseling voor de klassieke broodmaaltijd én ze zijn lang houdbaar. Bovendien volgen we de gezondheidstrends op de voet op. Er zit dus nog steeds muziek in.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.