Mirom Roeselare ondergaat metamorfose met nieuw kantoorgebouw

Jan Tyvaert, Dries Becelaere, Henk Kindt, Johan Clarysse en Koen Van Overberghe bij de eerste nieuwe weegbrug die dinsdag geplaatst werd.© Stefaan Beel
Jan Tyvaert, Dries Becelaere, Henk Kindt, Johan Clarysse en Koen Van Overberghe bij de eerste nieuwe weegbrug die dinsdag geplaatst werd.© Stefaan Beel
Thomas Dubois

Afvalintercommunale Mirom Roeselare is de laatste jaren flink gegroeid, bovendien waren er heel wat nieuwe opdrachten. De gebouwen barsten uit hun voegen en dus werd beslist om een gloednieuw kantoorgebouw te bouwen, het huidige wordt gerenoveerd. De werken zullen in totaal drie jaar duren.

Mirom Roeselare nam de voorbije twee jaar zo’n 20 nieuwe medewerkers in dienst en er volgen nog vacatures. “Onze gebouwen barsten dan ook – gelukkig niet letterlijk – uit hun voegen en dus ondergaat onze site een stevige metamorfose, met onder meer ruimte voor zo’n 40 administratieve medewerkers. Er komt een gloednieuw kantoorgebouw, we renoveren het bestaande gebouw en pakken ook de terreinen aan”, vertelt directeur Koen Van Overberghe. Daarbij gaan ze voor duurzame oplossingen, zowel op vlak van materialen, technieken als energie. “Daarin gaan we ver, zo zal het onderhoud grotendeels door een robot gebeuren. Beide gebouwen zullen ook door een brug met elkaar in verbinding staan.”

“De eerste werken begonnen eind 2020 al. Toen verdween met een deel van de publieksparking ook de vertrouwde grijper aan de voorzijde van de site. Op die locatie werden deze week de nieuwe weegbruggen voor de aanvoer van het huishoudelijk afval geïnstalleerd. Meteen een aanvang voor ‘de grote werken’.”

Aangepast waterbeheer

Een van de grootste wijzigingen zal zich grotendeels ondergronds afspelen, want Mirom maakt serieus werk van het waterbeheer op de site. “Als industriële installatie gebruiken we momenteel zo’n 10 miljoen liter leidingwater per jaar. De ambitie is om dit te herleiden tot quasi nul, waarbij we enkel nog wat water uit de kraan gebruiken om te drinken. Er komt een bijkomende regenwaterput van maar liefst 260.000 liter en we gaan alle bekende technieken toepassen om dit regenwater maximaal te filteren, zodat we het zo breed mogelijk kunnen inzetten. Ook het afvalwater wordt verzameld in een grote tank en zal intern maximaal terug ingezet worden in het proces.”

Koelen met warmte

“Als hart van het warmtenet dat huishoudens, openbare gebouwen, serres en bedrijven in Roeselare van schone energie voorziet (dankzij de restwarmte van de verbrandingsoven), krijgt ook het thema energie uiteraard veel aandacht”, aldus Koen Van Overberghe. “De nieuwe kantoren zullen logischerwijs verwarmd worden met het warmtenet, maar… ook gekoeld ! Het water van 110 °C van ons warmtenet dat zorgt voor verwarming, kan via een speciale installatie ook omgezet worden in koud water waarmee we de burelen ook ecologisch kunnen koelen. We willen deze technologie in de eigen kantoren demonstreren in de hoop dat in de toekomst ook warmteklanten deze keuze zullen maken. Door betonkernactivering kunnen we de temperatuur optimaal regelen: koel bij een hittegolf en aangenaam warm als het vriest. Met de ORC-installatie voorzien we ook zelf in onze stroom, er komen PV-panelen en laadpalen voor elektrische wagens en fietsen. En onze inrit zullen we ijsvrij kunnen houden met restwarmte in plaats van strooizout in te zetten.”

“De verbrandingsinstallatie en de werking & dienstverlening van Mirom Roeselare blijven tijdens de werking overigens voortdurend operationeel. Het is de bedoeling dat de nieuwe kantoren gebruiksklaar zijn in de tweede helft van 2022. Het volledige project, inclusief de renovatie, is dan een jaartje later voorzien: net op tijd voor onze 50ste verjaardag in 2023.”

Het project zal ongeveer 10 miljoen euro kosten. Momenteel werken er zo’n 55 mensen bij Mirom Roeselare.

Ingang recyclagepark schuift op

De werken hebben ook een impact op onze buren van het recyclagepark van Roeselare. De ingang van het recyclagepark schuift immers een paar tientallen meters op naar links, richting Rijksweg. De ingang komt zo netjes in het verlengde van de weegbruggen te liggen. Dit zal duidelijk aangegeven worden, maar let uiteraard altijd goed op bij het op- en afrijden, ook voor fietsers. Op www.mirom.be kan je overigens altijd via de webcam checken om te zien hoe druk het is in de wachtrij. Dat bespaart je soms een nodeloze rit of frustrerende wachttijd.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.