Metalfans lusten bier uit Ieper wel: brouwerij Kazematten lanceert bier voor Nederlandse metalband Epica

Zaakvoerder Julie Depypere met marketingverantwoordelijke Pieter Verdonck: “Het potentieel van de Epica is enorm.” © Joke Couvreur
Philippe Verhaest

Na zeven jaar is brouwerij Kazematten, te vinden in de Ieperse vesten, volwassen geworden. Vanaf nu hanteert de brouwerij de baseline ‘Ypres City Brewery’ en gaf het haar bieren een stevige make-over. Kers op de taart is de lancering van Epica, een bier dat naar de gelijknamige internationale metalband genoemd is. “Vanuit ons vertrouwde bastion in de Ieperse vesten willen we zo beetje bij beetje de wereld veroveren”, knipogen zaakvoerder Julie Depypere en marketingverantwoordelijke Pieter Verdonck.

Brouwerij Kazematten zag in 2014 het levenslicht toen Hans Depypere van St. Bernardus en Rudi Ghequire van Rodenbach de handen in elkaar sloegen. Het doel: een Ieperse brouwerij oprichten waar de inwoner van de Kattenstad zich trots mee kon identificeren.

Het eerste biertje dat er van de spreekwoordelijke band rolde, was de Wipers Times 14, een verwijzing naar de Eerste Wereldoorlog. “Dat was een oorlogskrant waarin de Britse soldaten hun zwarte humor etaleerden”, legt Julie Depypere (39) uit. Zij is samen met haar vader ceo en runt zowel St. Bernardus als Kazematten. “De vesten waren ruim honderd jaar geleden ook de plek waar de Britten even kwamen verpozen als ze niet naar het front moesten.”

De voorbije jaren is de brouwerij, te vinden binnenin de eeuwenoude vesten van Ieper, verder uitgebreid. “Het brouwproces vindt nog altijd hier plaats – brouwmeester Koen Hugelier komt hier enkele dagen per week brouwen – maar nu beschikken we ook over een degelijk proeflokaal en er is een eventhal.”

Volledige rebranding

De volgende stap was een complete rebranding van alles waar Kazematten voor staat. “We hebben twee nieuwe bieren in de markt gezet: de Dubbel en de Tripel. Onze Wipers Times 14 gaat vanaf nu als de Blond door het leven en alle etiketten hebben een uniforme aanpak gekregen. Zo willen we duidelijkheid scheppen en een sterk merk op tafel zetten”, pikt marketingverantwoordelijke Pieter Verdonck (39) in.

“Door onze baseline Ypres City Brewery tonen we ook dat we ons helemaal aan de stad Ieper willen binden. We zijn de enige brouwerij die binnen de oude stadsmuren actief is, een troef die we vanaf nu extra in de verf willen zetten. Ons hart klopt voor Ieper en haar inwoners. Daarom hebben we bij de start van de coroncrisis ook een fundraising gedaan om de zwaar getroffen horeca een hart onder de riem te steken. Dankzij de medewerking van meer dan twintig Ieperse ondernemers werd de actie een succes en konden we ruim 4.000 flessen van ons bier verkopen. Per verkochte fles ging er 4 euro naar de ondernemers in kwestie. Zo hebben we de Ieperse horeca een financiële injectie van 16.000 euro kunnen geven.”

Epica aan het werk op metalfestival Alcatraz in Kortrijk.
Epica aan het werk op metalfestival Alcatraz in Kortrijk. © Tom Vanderghinste

Dit najaar wordt ook nog een geschenkverpakking met vier bieren van 33 cl van Kazematten gelanceerd. “Daarbij zullen de historische Ieperse torens een hoofdrol spelen”, valt te horen. “Met de stad zelf hadden we al een zeer goeie relatie, maar het voorbije anderhalf jaar zijn we nog een stapje verder gegaan. In de citymarketing rond bierbeleving is het Beleef Ieper-pakket ontwikkeld, waarbij iedereen die in een Iepers hotel logeert, een gratis brouwerijbezoek bij Kazematten kan doen. Nogmaals een manier om te tonen dat onze bieren echt van hier zijn. In de nabije toekomst is ook een stadswandeling rond de rijke biergeschiedenis van deze stad een mogelijkheid. Daar willen we zeker mee onze schouders onder zetten.”

De komende jaren willen Julie en Pieter de brouwerij Kazematten verder binnen het Ieperse leven verankeren. “Op termijn moeten Ieper en onze brouwerij in één adem genoemd worden, zoals dat bijvoorbeeld met Roeselare en Rodenbach het geval is. Iedere Ieperling moet in zijn of haar kelder een kratje met onze bieren staan hebben. Daar werken we naartoe.”

Metalwereld bestormen

Naast de twee nieuwe Wipers Times heeft de brouwerij sinds kort nóg een uniek bier aan het gamma toegevoegd. De symfonische metalband Epica, met Nederland als thuisbasis, kan voortaan uitpakken met een eigen bier. Met dank aan Kazematten. “Gitarist Isaac Delahaye (39) is geboren en getogen in Ieper”, duidt Pieter. “We groeiden met elkaar op en zijn nog altijd bevriend. Isaac woont ondertussen in Limburg, maar blijft Ieperling in zijn hart. Tijdens de eerste lockdown stuurde ik hem een berichtje met het voorstel om voor Epica een eigen bier te brouwen. Naar analogie met andere grote metalbands, zoals Iron Maiden bijvoorbeeld.”

Isaac reageerde enthousiast en een maand geleden kon de Epica op de wereld losgelaten worden. “Een licht bier van 5,4 procent met een exotische fruitigheid, een milde hoppigheid en een hoog dorstlessend karakter. Een easy drinker, dus. Het potentieel van de Epica is enorm. Hiermee spreken we een compleet andere en zelfs internationale doelgroep aan, want het is de bedoeling dat het bier – dat voorlopig enkel in blik te verkrijgen is – op alle concerten van Epica wordt geschonken.”

En dat zijn er veel: het speelde al meer dan duizend shows in ruim zestig landen. “Ze stonden al in elk werelddeel op de planken”, vervolgt Pieter. “En ook het genre waaruit ze zijn ontsproten, zijn ze al overstegen. Het is een fenomeen en daarom is het ook zo’n eer dat wij, als kleine Ieperse brouwerij, hun eigen bier mogen brouwen.”

De samenwerking leverde nu al zijn eerste vruchten af, want er dook al een nieuwe importeur in Paraguay op die de Epica – en de andere Kazematten- en St. Bernardusbieren – in Zuid-Amerika zal verdelen. “Vanuit ons vertrouwde bastion in de Ieperse vesten willen we zo beetje bij beetje de wereld veroveren”, knipogen Julie en Pieter.