Lichtervelde zet lokale handelaars in de kijker met De Stoel: Wie herkent de onbekende locaties?

Dries Dekeersgieter, Steve Van de Cappelle en Bart Vanmaele van de Facebook-community Lichtervelde Koopt LOKAAL: “Vanaf deze week zetten we op twee locaties een stoel.”© (Foto Kurt)
Dries Dekeersgieter, Steve Van de Cappelle en Bart Vanmaele van de Facebook-community Lichtervelde Koopt LOKAAL: “Vanaf deze week zetten we op twee locaties een stoel.”© (Foto Kurt)
Redactie KW

Wie zich het programma 1000 Zonnen (voorheen 1000 Zonnen en Garnalen) op Eén herinnert, kent ongetwijfeld de rubriek De Stoel nog. Het format was zo populair dat er uiteindelijk zelfs een volledig tv-programma aan werd gewijd. In Lichtervelde ging men met dat idee aan de slag en plant men nu ook elke week een strandstoel op een onbekende locatie. De inzet: een prijs geschonken door een lokale handelaar.

Het concept is even simpel als geniaal: elke dag wordt op een onbekende locatie in Vlaanderen een strandstoel neergepoot. Wie als eerste de locatie herkent en de strandstoel kan bereiken met het gevraagde voorwerp in de hand, wint een prijs.

De Vlaamse versie van De Stoel passeerde ook enkele keren in Lichtervelde en dat zette de oprichters van de Facebook-community Lichtervelde Koopt LOKAAL aan het denken. “We zijn met Lichtervelde Koopt LOKAAL en de overkoepelende organisatie Buurtpunt B’Korf altijd op zoek naar manieren om buurtbewoners en lokale ondernemers dichter bij elkaar te brengen. De Stoel leek ons een leuk uitgangspunt om dat te doen”, vertelt Bart Vanmaele, die aan het initiatief meewerkt. Sinds vorige week kunnen Lichterveldenaren dus een spurtje wagen naar De Stoel op een willekeurige locatie in hun gemeente.

“Elke donderdag om 20 uur posten we een foto van De Stoel in de Facebookgroep Lichtervelde Koopt LOKAAL”, legt Bart uit. “Er wordt, net als bij het tv-programma, gevraagd om een voorwerp mee te brengen. Wie als eerste in De Stoel zit met dat voorwerp, wint een waardebon of een prijs, geschonken door een lokale handelaar. De handelaars boden zich trouwens massaal aan om te sponsoren, we moeten op dit moment zelfs al sponsors weigeren.”

Paraplu

De eerste oproep vorige week donderdag bracht al meteen heel wat deelnemers op de been. Het was echter Jan Coussement die als eerste met het gevraagde voorwerp, een paraplu, op De Stoel in de buurtpunttuin neerplofte. Hij won een bon van 25 euro van café Den Gouden Appel. Voor wie deze keer met lege handen naar huis terug keerde, komen er echter nog genoeg kansen. “Vanaf deze week komt er nog een tweede stoel bij, zodat we meer mensen gelukkig kunnen maken”, zegt Bart. “De actie loopt acht weken. We vermoeden dat de locaties in Lichtervelde tegen dan stilaan uitgeput zullen zijn en de mensen moe-gerend”, lacht hij.

Afspraak elke donderdag om 20 uur in de Facebookgroep Lichtervelde Koopt LOKAAL. (LH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier