WZC Riethove en LDC Biezenblik Oudenburg redden samen 8.500 kilo voedsel

Directie, koks en personeel van de keuken van het WZC Riethove kregen heel wat gelukwensen voor hun realisatie van minder voedselverspilling. © LIN
Laurette Ingelbrecht
Laurette Ingelbrecht Medewerker KW

Voedselverspilling is een probleem. In grootkeukens belandt gemiddeld een derde van het bereide eten in de vuilnisbak. En dat het haalbaar is om daar verandering in te brengen hebben ze in Oudenburg samen met FoodWIN bewezen.

Het woonzorgcentrum en lokaal dienstencentrum zijn er samen in geslaagd om 8.500 kilo voedsel of 12.850 maaltijden te redden in een jaar tijd, een besparing van 17.000 euro. Voor het LDC betekent dat 75 procent minder buffetresten en voor het WZC 80 procent. Een andere belangrijke impact is dat er bijna 30 ton minder CO2 is uitgestoten.

Ambitie om 30 procent minder te verspillen ruimschoots behaald

“Het was de ambitie om 30 procent minder voedsel te verspillen en dat is ons ruimschoots gelukt”, duidt Veerle De bruyn, directeur van Riethove. “Hoe we hierin zijn geslaagd? Door gericht op zoek te gaan naar de knelpunten in de organisatie aan de hand van een meting.” En daar heeft het hele team, van keuken tot verpleging en directie, een grote rol in gespeeld.

FoodWIN faciliteert het proces en zorgt dat er een helder actieplan op tafel ligt. Uiteindelijk zijn het de medewerkers zelf die de acties omzetten in de praktijk en het traject doen slagen.

Wat hebben ze zoal gedaan? Het lokaal dienstencentrum werkt voortaan met inschrijvingen waardoor het personeel de hoeveelheden vooraf veel beter kan inschatten. Een grote of kleine portie? Wel of geen saus? De klanten krijgen deze vragen voorgeschoteld voor het eten op hun bord belandt. “Iets extra bij vragen kan altijd. Alleen wat over is, blijft nu in de keuken, want eens op de afdelingen mag het niet gerecupereerd worden en gaat het in de vuilnisbak. Zo kunnen we nu wat over is van de soep bij het avondmaal geven”, legt Veerle de Bruyn uit.

Feedback

In het woonzorgcentrum gaat er nog meer aandacht naar de voorkeuren van de bewoners. “Het eten dat onze keuken verlaat, wordt juister afgemeten, waardoor er geen onnodig grote hoeveelheden naar de afdelingen gaan”, legt chef-kok Xavier Feron, bijgestaan door hulpkok Naima Karuch, uit. “We volgen dagelijks alles op en hebben ook dagelijks een vergadering samen met de verpleegkundigen van beide afdelingen. Elkaar feedback geven is daarin heel belangrijk.”

Kortom, het thema leeft in de organisatie en iedereen is zich meer bewust van de waarde van het eten. Tot tevredenheid ook van de bewoners.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier