Stad zoekt uitbater voor nieuwe horecazaak aan jachthaven: “Toegangspoort tot riviertoerisme op de Leie”

Na jaren van leegstand krijgt Bistro Port de Vive een opvolger. (foto LV)
Levi Verbauwhede
Levi Verbauwhede Medewerker KW

De gemeenteraad keurt de nieuwe concessieovereenkomst goed voor de uitbating van een drank- en eetgelegenheid aan de jachthaven van Sint-Eloois-Vijve. Na jaren van leegstand krijgt Bistro Port de Vive een opvolger.

De nieuwe concessie voor de uitbating van een drank- en eetgelegenheid aan de jachthaven van Sint-Eloois-Vijve sluit aan bij het eerdere addendum met De Vlaamse Waterweg NV voor het gebruik van de terreinen, oeverzone en infrastructuur. Daardoor kan de stad een concessie openstellen voor commerciële uitbating op de locatie Leiesas 1, waar een gebouw met cafetaria, terras, sanitair en douches ter beschikking wordt gesteld, legt schepen van Patrimonium Rik Soens (CD&V) uit.

“Het gebouw wordt casco ter beschikking gesteld. De concessiehouder staat dus zelf in voor de volledige inrichting en de nodige keuringen. De minimale concessievergoeding bedraagt 1.000 euro per maand. Om investeringen mogelijk te maken, voorzien we in de eerste twee jaar een aanzienlijke korting.” De nieuwe concessie loopt twaalf jaar, met een mogelijke verlenging van twee jaar.

Belangrijke stap

“Met deze beslissing zetten we een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van de jachthavensite, een aantrekkelijke toegangspoort tot het riviertoerisme op de Leie”, zegt schepen van Toerisme Pietro Lacopucci (CD&V). “We mikken op een drank- en eetgelegenheid die toegankelijk is voor iedereen, gekoppeld aan een toeristisch project rond riviertoerisme, fietsen, wandelen of picknickbeleving. De sanitaire voorzieningen blijven daarnaast beschikbaar voor leden van de Waregem Yacht Club en gebruikers van de jachthaven.”

De stad start binnenkort een semipublieke procedure. Kandidaten worden beoordeeld op basis van: jaarlijkse vergoeding aan de stad (40%), commercieel uitbatingsplan (20%), toeristisch project en lokale binding met de jachthaven (20%), voorkomen, opleiding, praktijkervaring en professionele geschiktheid (10%) en sociale vaardigheden, flexibiliteit en klantgerichtheid (10%). “We willen sterke en duurzame dossiers aantrekken die de jachthaven nog aantrekkelijker maken voor bezoekers, recreanten en omwonenden”, benadrukt Soens.

“We hopen dat er snel een geschikte kandidaat start, zodat we tegen de zomer een pint op het terras kunnen drinken”

Op de gemeenteraad ontstond een uitgebreide discussie over de concessie en de plannen. “Het begrip ‘toeristisch project’ staat er, maar wat is de visie van de stad? Waar willen we naartoe met deze site?” vroeg Jan Cappelle (Groen). Schepen Iacopucci antwoordde: “We blijven het fietstoerisme stimuleren, maar zetten ook in op verblijfstoerisme, bijvoorbeeld met Leiekamper. Het voorgestelde project kan breed zijn, maar zal zich waarschijnlijk focussen op fietstoerisme en watergebonden activiteiten.”

Groen uitte ook kritiek op andere criteria. “Wat verstaan jullie onder ‘voorkomen’?” vroeg Eefje Deweer. Simon Wemel merkte op: “Dat de vergoeding 40 procent van de eindbeoordeling uitmaakt, geeft kapitaalkrachtige kandidaten een voordeel op jonge starters.” Schepen Soens verduidelijkte: “De prijs kon ook op 70 procent gezet worden. In de eerste twee jaar geven we korting. Met ‘voorkomen’ doelen we niet op kleur, rang, stand, kledij of pet, maar op hoe kandidaten overkomen bij de jury.”

Parkeermogelijkheden

Verder kwamen ook praktische zaken aan bod. Stefanie Platteau (Team Waregem) vroeg naar de stand van zaken van het nieuwe jaagpad tussen Vijve en Zulte. N-VA stelde vragen over de parkeermogelijkheden: “Port de Vive had ook geen parking. De nieuwe horecazaak zal extra parkeerplaatsen nodig hebben”, zei Nancy Vandenabeele. Michiel Vandewalle voegde toe: “Hanteren jullie een gedoogbeleid of mogen bezoekers hun auto parkeren?” Soens antwoordde: “We gaan geen parkeerstroken aanleggen. We bekijken of we ruimte kunnen vrijmaken en eventueel bepaalde zachte stroken verharden, zodat auto’s deels in de graskant kunnen parkeren.”

Vlaams Belang reageerde verbaasd op de discussie: “Waarom die kritische ondertoon? De concessie is correct. We hopen dat er snel een geschikte kandidaat start, zodat we tegen de zomer een pint op het terras kunnen drinken”, aldus Dieter Handekyn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise