Voor wie in Oostende al graag eens een pokébowl bestelt, klinkt de naam Ohana waarschijnlijk niet onbekend. Het afhaalrestaurant heeft slechts één specialiteit: de Hawaïaanse kommen met kip of rauwe vis gecombineerd met tal van groenten en toppings. Een van hun ex-werknemers dacht dat dit concept ook wel zou aanslaan in Brugge en opent daar binnenkort een eigen takeawayrestaurant. Het grote probleem? Die zaak krijgt bijna identiek dezelfde naam.
Ohana is sinds 2019 een gevestigde waarde op de groentenmarkt in Oostende. Daar prepareren Rico en Khibar elke dag Hawaïaanse pokébowls die kunnen afgehaald worden. Een succesformule, en dat is ook hun personeel niet ontgaan. Twee van de werknemers van Ohana (één vast personeelslid en één jobstudent) besloten om zelf de uitdaging aan te gaan en een horecazaak op te starten in Brugge. De specialiteit? Hawaïaanse pokébowls. De naam? Ohana Pokébowls. Klinkt bekend in de oren, niet? Dat vond Rico ook: “Vorige zaterdag had de vaste werknemer zijn laatste dag bij ons gewerkt. Maandag kregen we een screenshot doorgestuurd van een klant. Op Instagram stond de aankondiging dat die ex-werknemer in kwestie samen met een voormalige jobstudent van ons een pokébowlafhaalrestaurant ging opstarten in Brugge. Met praktisch dezelfde naam als ons. Dat is toch te gek voor woorden?”
Uitbreidingsplannen in het water
Niet enkel de naam zorgt voor frustratie, ook de locatie. Want Rico en Khibar hadden zélf plannen om uit te breiden naar de West-Vlaamse hoofdstad: “Er lagen heel concrete plannen op tafel om een tweede locatie van Ohana te openen in Brugge. Ons personeel was daarvan op de hoogte, want we gingen ook af en toe panden gaan bezoeken tijdens de openingsuren. Dat ze dus niet enkel onze naam hebben gestolen, maar ook ons Brugge-plan, dat is enorm frustrerend. We willen gewoon niet dat onze zaak geassocieerd wordt met die van hen. Dat is verwarrend voor de klanten”, klinkt het.
Slim gezien natuurlijk, onze naamsbekendheid gebruiken om hun opstart een boost te geven
Zo doet het team achter Ohana Pokébowls in Brugge uitspraken op sociale media waar Rico en Khibar totaal niet achterstaan. “Maar wat als ze minder kwaliteitsvol voedsel serveren dan wij, daar willen we al absoluut niet mee gelinkt worden, dat is toch logisch?”. De naamsbekendheid van Ohana is namelijk best goed, en dat is volgens Rico zeker de reden waarom de ex-werknemers die hebben overgenomen. “Slim gezien hé, om hun opstart een boost te geven. Een gebrek aan creativiteit zal ook wel meegespeeld hebben.”
Geen onderling overleg
Nadat het nieuws hen had bereikt heeft het duo uit Oostende meteen een advocaat onder de arm genomen. Rico vertelt: “Onderling dit probleem proberen oplossen, daar was het te laat voor. De manier hoe we dit zijn te weten gekomen toonde al aan dat er geen deftig gesprek mogelijk zou zijn. We hebben hen ook nog niet persoonlijk gesproken over deze kwestie, daar zie ik het nut niet van in. Onze advocaat is volledig op de hoogte van de situatie, we willen vooral de naam aanvechten, en bekijkt nu welke concrete juridische stappen we kunnen ondernemen. Natuurlijk zijn er nog zaken waar we mee inzitten: de recepten van onze sauzen, die hebben ze natuurlijk ook van dichtbij kunnen bekijken. Daar valt juridisch niets tegen te beginnen, mochten ze die bijvoorbeeld ook kopiëren in hun eigen zaak.” De Brugse concurrenten van Ohana Oostende wilden voorlopig geen reactie geven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier