“Ik schrik dat een klein Kortrijks restaurant mensen in Kopenhagen wakker maakt”: Noma moet naam veranderen

De naamsverandering zie je al op de website © MD
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

De dag na de opening van gastrobar Noma op de Grote Markt, ontving uitbater Jonathan Beke een schadeclaim van het Deense driesterrenrestaurant Noma. “We moeten onze naam veranderen. Ik was toch verrast. Hun restaurant is al een jaar gesloten, maar blijkbaar is de naam beschermd.”

Inbreuk eigendomsrechten

Woensdag 7 augustus gingen de deuren open van Noma, dé nieuwe hotspot voor liefhebbers van de mediterraanse keuken met sharing concept. Maar die donderdagvoormiddag kregen zaakvoerders Jonathan Beke en Ambre Parsy ineens een mail van Rudi Skjødt, algemeen raadsman van Noma in Kopenhagen. De merknaam ‘noma’ is beschermd in klasse 43 in de EU en het gebruik ervan maakt dus inbreuk op hun intellectuele eigendomsrechten.

“We moesten zo snel mogelijk ‘noma’ uit de naam van ons restaurant verwijderen, anders dreigen er zware financiële gevolgen. Ik schrik dat een klein Kortrijks restaurant mensen in Kopenhagen wakker maakt.” De Deense driesterrenzaak gaat terug binnen een jaar open onder dezelfde naam maar met een totaal vernieuwd concept.

Nomma by Maddox

De Kortrijkse gastrobar wijzigt noodgedwongen de naam naar ‘Nomma by Maddox’. “Het was ook één van hun condities om Maddox erbij te vermelden om een volledig onderscheid te maken van hun Noma. Het viel ons toch op dat de melding er kwam vlak na onze opening. We zijn al maanden op voorhand aan het communiceren over ons concept en de naam. Ze hebben precies gewacht tot we open waren om in te grijpen.”

“We zijn al maanden op voorhand aan het communiceren over ons concept en de naam. Ze hebben precies gewacht tot we open waren om in te grijpen”

“Ze hadden beter vooraf iets laten weten want al die aanpassingen zijn toch wel een duur grapje. Denk maar aan de website, de letters op de façade, nieuwe glazen, servetten, menukaarten, … Die zullen we aanpassen met de vernieuwde kaart binnen een maand.”

Buiten deze tegenslag, kijkt Jonathan tevreden terug op afgelopen maand. “We zijn ontzettend blij. We hebben een goede bezettingsgraad – voornamelijk vrouwen in de week die zichzelf eens willen soigneren met vriendinnen – en andere klanten dan in Maddox. Ze komen soms van ver voor ons concept.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier