Het jaar van The Ostendian: “Aangenaam verrast door wat het hotel teweegbrengt”

Xavier Vercaemst en Aster Baert blikken tevreden terug. (foto efo)
Edwin Fontaine
Edwin Fontaine Medewerker KW

In het voorjaar van 2025 opende The Ostendian in het Sky District. Het nieuwste viersterrenhotel werd ingericht met tal van verwijzingen naar de zee en Oostende. Enkele tv-passages en een award zorgden voor een extra boost. “Heel wat Oostendenaars bezoeken onze bar en komen brunchen.”

In het viersterrenhotel op ’t Hazegras zijn er 113 kamers, waarvan vier themasuites. Van de 55 soulkamers werden er 35 vernoemd naar een bekende Oostendenaar. Ook in de lobby, gangen, bar, zalen en ontbijtruimte zetten ze de storytelling verder. “Eind maart was een ideaal moment om te openen. Er werd veel over The Ostendian gesproken en tijdens de paasvakantie waren er al flink wat boekingen. Het eerste weekend van mei waren we volzet en dat was ook tijdens topweekends in de zomer het geval”, zegt general manager Aster Baert (28).

“Deze zomer ontdekten meer mensen ons hotel en waren er ook veel boekingen via mond-tot-mondreclame. De reviews zijn ook zeer positief. We zorgen ervoor dat alles klopt en dat gasten willen terugkeren.” The Ostendian won de Oostende Award voor mooiste nieuwbouw; de groep (C-Hotels) werd vorig jaar ook werkgever van het jaar.

“De reviews zijn zeer positief. We zorgen ervoor dat alles klopt en dat gasten willen terugkeren”

Tv-programma’s

Deze zomer dook het hotel ook op in Met Vier in bed, het VTM-programma waarin deelnemers elkaars hotel of B&B beoordelen. “Het was kort dag, maar we konden als startend hotel niet ontbreken. We wonnen niet, maar The Ostendian kwam wel erg positief in beeld en dat resulteerde in extra boekingen. En tot op vandaag word ik herkend (lacht).”

The Ostendian was ook het decor voor het datingprogramma Het Complot (VTM) met Oostendenaar Manu Van Acker. In De Slimste Mens was er een fotoronde over het hotel en recent werd ook Een Kwestie van Katia met Katia Retsin (Proximus TV) er opgenomen.

Aster blikt tevreden terug: “Het is belangrijk dat ons hotelconcept naar voor komt. We zijn tevreden over 2025 en de ploeg die opstartte is hier vandaag nog steeds.” Voor 2026 worden elke twee weken optredens gepland. “En daar komen steeds meer niet-hotelgasten op af. Ook onze themabrunches in samenwerking met sterrenchef Dimitri Proost zetten we verder. De hotelboekingen zitten in een stijgende lijn en voor 2026 mag het zeker wat meer zijn.”

C-Hotels

The Ostendian maakt deel uit van C-Hotels. “Onze groep telt elf hotels met 940 kamers in Oostende, Middelkerke en De Panne. Er zijn 320 medewerkers. C-Hotels Westwing in Roeselare, het voormalige Mercur, is onze nieuwste aanwinst”, zegt eigenaar Xavier Vercaemst. Hij was jobstudent in het hotel van zijn ouders, kocht later een eigen hotel, deed in 2007 een overname van Hotel Burlington en tekende ook voor geslaagde overnames met in de groep zowel luxueuzere als budgethotels. Xavier Vercaemst kent de sector dus goed.

“We merken veel concurrentie van Airbnb. Dat aanbod verdrievoudigde op vijf jaar tijd. Er zijn in Oostende meer dan 3.000 units en dergelijke volumes zetten druk op de markt. De voorwaarden waaraan die verhuurders moet voldoen zijn ook helemaal anders dan voor een hotel. In 2025 konden we geen prijsstijgingen doorvoeren en de bezettingsgraad bleef gelijk, waardoor de marges in onze sector onder druk staan.”

“Het was altijd al het plan om met The Ostendian de hotspot te worden van de stad en dat lukt aardig”

The Ostendian

“Over The Ostendian ben ik zeer tevreden en ik ben aangenaam verrast door wat het hotel teweegbrengt. Gasten vatten het concept, de vibe zit goed en dat resulteert in goede reacties van tevreden klanten. Het deed me beseffen dat concepthotels de toekomst zijn”, zegt Xavier Vercaemst. “Het was altijd al het plan om met The Ostendian de hotspot te worden van de stad en dat lukt aardig. Er is ook een samenwerking met het filmfestival en veel gasten zullen hier verblijven. We zullen ook films vertonen. De band met Oostende is belangrijk. We doen veel voor de locals en willen hier een belevingspunt creëren.”

De hoteleigenaar waarschuwt: “We moeten oppassen voor de btw-verhoging van 6 naar 12 procent die er mogelijk aankomt. Nog nooit hebben we een prijsstijging van 6 procent gekend en het wordt afwachten hoe de markt en consument zullen reageren.”

Partner Expertise