“Gezondheid consument was in gevaar”: FAVV legt uit waarom Oostends restaurant moest sluiten

Meerdere inbreuken zorgden ervoor dat het FAVV oordeelde dat het niet veilig was voor consumenten om te dineren in La Promenade. © Pexels
Phebe Somers

Restaurant La Promenade in Oostende moet de deuren tijdelijk sluiten. Dat werd hen opgelegd na een inval van zowel de lokale politie, de RSZ (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening) én het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen). Die laatste concludeerde na een controle dat er groot gebrek was aan een voedselveiligheidscultuur en voelde zich genoodzaakt om de zaak te sluiten.

Op de locatie van het huidige restaurant werden de afgelopen jaren door verschillende vennootschappen nieuwe zaken opgestart, die telkens een nieuwe toelating nodig hadden van het FAVV. De routinecontroles die bij die uitbaters werden uitgevoerd waren niet altijd even goed, waardoor het FAVV bij de nieuwe aanvraag in april extra voorzichtig wou zijn. “We besloten om eerst een controle uit te voeren alvorens een nieuwe toelating af te leveren. Na een voorwaardelijke toelating en een tweede gunstige controle in juni bezorgden we de uitbater dan toch een definitieve toelating. Daarna viel de zaak onder de reguliere inspectiefrequentie volgens het controleprogramma van het FAVV”, legt woordvoerster Helene Bonte uit.

Een horeca-zaak wordt onder dat programma doorgaans één keer om de vier jaar gecontroleerd, een frequentie die kan verhoogd of verlaagd worden naargelang de controleresultaten in het verleden. Worden er echter klachten neergelegd door klanten of meldingen van andere diensten gemaakt, dan worden die wel prioritair opgevolgd. Dat was ook het geval bij La Promenade. “Na een melding van de lokale politie besloten we om woensdag een nieuwe controle uit te voeren in de zaak, en toen werden er verschillende tekortkomingen op vlak van voedselveiligheid vastgesteld. Het ging onder meer over sporen van ongedierte, een gebrekkige algemene hygiëne, het niet naleven van de correcte bewaartemperaturen, vervallen producten… De gezondheid van de consument was in gevaar, dus moesten er maatregelen genomen worden”, besluit Bonte.

Als de zaakvoerder de gebreken kan oplossen moet hij zelf het FAVV contacteren voor een hercontrole. Daarna kan het agentschap het restaurant groen licht geven om te heropenen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier