Menen is een culinair adresje rijker volgens de Gault&Millau-gids. Toch moet je dit adres niet gaan zoeken tussen de seizoensgroenten of verfijnd vlees. De fijnproevers van de culinaire bijbel raakten gecharmeerd van de talenten van Atelier Rosa, de ambachtelijke chocolaterie uit de J&M Sabbestraat. De Meense onderneming mag zich zo bij de beste selectie van België klasseren.
“De Dubaitabletten met kataifi verdienen extra aandacht!” Het is de zin die de beschrijving van Atelier Rosa in de Gault&Millau gids voor chocolatiers afsluit. Voor het derde jaar op rij mogen Lies Ledure en Thomas Seynhaeve zich bij de beste van België rekenen. Een stevige opsteker en een erkenning van formaat voor het duo, dat de kunst van het werken met chocolade van een moderne toets wist te voorzien.
“En het is een erkenning met een extra symbolische waarde”, lacht het koppel. “Ons atelier is in de J&M Sabbestraat geïnstalleerd. Maar door de werken is dat niet te bereiken, waardoor ook leveringen in onze pop-up in de Bruggestraat moeten gebeuren. Dat wil dan zeggen dat we ‘s avonds alles in onze wagen moeten steken, die in de Hagewindestraat moeten parkeren en dan met een duwkarretje alles heen en weer moeten brengen. Het is intensief werken maar we doen het nog steeds met veel passie.”
Derde keer
Een derde keer worden opgenomen in de beroemde gids? Volgens het duo gaat het vooral om een combinatie van aandachtspunten. “We weten uiteindelijk nooit wie voor de gids werkt en wie niet. Er komen hier dagelijks klanten over de vloer die we eigenlijk nog nooit hebben gezien, dus het kan iedereen zijn. We gaan dan ook nooit onze manier van werken aanpassen omdat we vermoedens hebben. Iedereen die hier voet over de vloer zet, krijgt dezelfde service en kwaliteit. Maar we weten ook wel dat de mystery-shoppers niet meteen gaan kijken naar de klassieke pralines. Ze gaan echt wel op zoek naar dingen waarmee we ons kunnen onderscheiden. En blijkbaar was dat in ons geval de Dubai chocolade.”
Met de opname in de gids, krijgt Atelier Rosa meer dan alleen maar een oorkonde en een sticker om op het raam te plakken. “Je mag de impact van die gids niet onderschatten. Er zijn echt mensen die specifiek naar die adressen rijden. We hebben klanten uit het gehele land die naar Menen komen, net omdat ze in de gids ons adres hebben gezien. Dat is natuurlijk een grote eer, en we geven keer op keer een stukje van onze trots mee met de klanten.”
Acht jaar
Met de nieuwe erkenning, blikken Lies en Thomas ook terug op het traject dat ze hebben opgelegd. “Het begon 8 jaar geleden met een passie, een liefhebberij die uit de hand was gelopen. We hadden toen in onze inkomhal een speciale koeler staan, niet groter dan een microgolfoven. Mensen die pralines wilden, moesten dan aan de voordeur bellen. Ondertussen hebben we 3 automaten staan waar we dagelijks chocolade aanvullen en hebben we ook onze pop-up winkel. Wie weet wat de toekomst zal brengen? We hebben geen glazen bol, maar wel heerlijke chocolade.”