De Bossneppe heeft meer dan 40 verschillende smaken ijs: “De inhoud van onze vitrine wijzigt wekelijks”

Uitbaters Kurt Dely en Kathleen Vanrobaeys, samen met hun jobstudenten Ena, Nore, Lotte, Liezel en Marie. © Kurt
Redactie KW

Bij Zuivelbedrijf De Bossneppe in de Kortrijkstraat 16 in Lichtervelde zijn er het hele jaar door activiteiten te beleven. De boerderij heeft 110 melkkoeien, waarbij de melk ervan verwerkt wordt tot zuivelproducten, zoals de lekkere ijsjes. Vanaf april tot eind september kan je deze proeven in hun ijssalon.

De zaakvoerders van het zuivelbedrijf zijn Kurt Dely (51) en Katleen Vanrobays (49). Kurt behaalde een graduaat landbouwkunde. In 1996 nam hij samen met zijn echtgenote het bedrijf in de Kortrijkstraat over. “Katleen werkte als verpleegkundige, maar al snel gaf ze deze job op om voltijds hier te werken. Het liep allemaal veel sneller dan we hadden verwacht”, vertelt Kurt. In 1997 opende de zuivelwinkel, het eerste ijsje werd geschept in 1998. Vorig jaar vierden ze het 25-jarig bestaan van De Bosneppe.

“We hebben een rolverdeling die uitstekend werkt”, vertelt Kurt. “Onze zoon Melvin (23) houdt zich vooral bezig met de boerderij en het landwerk. Katleen staat in de kaaswinkel en maakt de boter. Ik bereid het ijs en de desserts en help in het ijssalon. We werken veel met flexi-jobbers en jobstudenten en dan is het voor hen makkelijk om te weten bij wie ze moeten zijn met vragen. Onze dag begint om 6 uur, en het laatste wat ik doe voor ik ga slapen ’s avonds is de toer doen bij de koeien.”

Wandeltoerisme

“Door het slechte weer dit jaar is de verkoop wat op en af, maar er is altijd wel iemand op de baan. Als het mooi weer is, willen de mensen ervan profiteren en hebben ze zin om buiten te komen”, meent Kurt. “Wie in de stad woont, zal al snel de rust en landelijke wegen opzoeken in het weekend. Bij ons kunnen ze op het gemak een ijsje eten en iets drinken, en het kost niet veel. Van ’s ochtends tot ’s avonds passeren er wandelaars, het wandeltoerisme komt meer en meer op gang. En dan stoppen ze hier ’s ochtends voor een kopje koffie.”

De kaaswinkel is het hele jaar door geopend, het ijssalon vanaf april tot eind september. “De kazen in de kaaswinkel zijn ingekocht bij collega’s in het binnenland zoals Groendal, er zitten ook speciale kazen bij uit het buitenland. In het assortiment zitten zo’n 200 verschillende kazen, de meeste rauwmelkse kazen, die een authentieke smaak hebben. Er zijn ook diverse magere en lactosevrije kazen. Kaasschotels kunnen besteld worden. Daarnaast verkopen we karnemelk, yoghurt, hoeveboter, desserts zoals rijstpudding, chocomousse en speculoosmousse en uiteraard ijs, allemaal vers gemaakt. Sinds 2022 verkopen we ons eigen merk, Delysco, een samentrekking van Dely en frisco. In één doos zitten zes ambachtelijke frisco’s, één karamelijs omhuld met chocolade en mokka, één banaanijs omhuld met witte chocolade en stukjes framboos, twee speculoosijs omhuld met melkchocolade en twee hazelnootijs. Het grootste deel van de melk gaat naar de zuivelfabriek Inex, voor yoghurt en chocolademelk. Inex heeft vooral afzet in de Benelux”, aldus Kurt.

Vanille aan de top

Vanille blijft het meest verkochte ijs. “De mensen willen een goede crème eten en het gevoel hebben dat ze echt roomijs gegeten hebben. Vanille blijft de meest verkochte ijssmaak, gevolgd door banaan, speculoos en stracciatella. Sinds een viertal jaar is karamel met zout heel populair. Nieuw in ons gamma is de melkchocoladeijs en de sorbet van yuzu. Yuzu is een Japanse vrucht die smaakt naar een mix van limoen, citroen en mandarijn. In het begin was er weinig vraag naar, het regende ook iedere dag in juni, maar hij is wel heel lekker fris. Alle sorbet wordt zelfgemaakt. We hebben ook soja-ijs, drie soorten suikervrij ijs en vegan ijs. In de vitrine hebben we plaats voor 36 verschillende smaken, maar we hebben er meer dan dat. Iedere week moeten we kiezen welke smaak er in de vitrine zit. Via de website kunnen klanten zich aangeven voor ‘maak abonnement’, zo kunnen ze hun favoriete smaak doorgeven, en als die smaak in de ijsvitrine zit, krijgen ze automatisch een mailtje.”

Plannen om uit te breiden heeft De Bossneppe niet. “Nu is het beheersbaar, het kan heel erg druk zijn tijdens de zomermaanden en zeker bij mooi weer. Voorlopig willen we geen ijsjesautomaat zetten. We hebben er wel al een paar keer over getwijfeld, maar we behouden graag het contact met de klanten en de beleving voor de klanten”, besluit Kurt. (JW)

Meer info: info@debossneppe.be en www.debossneppe.be.