De Kortrijkse ondernemer Yvan Vindevogel lanceerde in 2013 een eigen gin: Copperhead. Vandaag gaan er jaarlijks een kwart miljoen flessen de deur uit. Nu krijgt de gin ook een niet-alcoholisch broertje. Er werd twee jaar lang aan gewerkt. “Eigenlijk drink ik zelf amper alcohol”, bekent Vindevogel.
Zowat elk restaurant in ons land heeft het op de kaart staan. Copperhead gin is al sinds 2013 een vaste waarde in de horecasector, met dank aan Yvan Vindevogel. De Kortrijkzaan, die vandaag Hotel Damier op de Grote Markt runt, heeft een verleden als apotheker. Zo stond hij ook mee aan de basis van Omega Pharma. De term Copperhead verwijst dan ook naar koperen hoofd, een van de betekenissen voor de esculaap, de befaamde slang rond een stok die als symbool dient voor de farmacie. De koperkleurige flessen verwijzen ook naar het aloude stookproces in koperen ketels.
“Zelf drink ik eigenlijk amper alcohol. Ik lust het wel en drink zeker graag mijn eigen gin, maar ik behoud graag de controle”, aldus Yvan. “Ik was dus al langer op zoek naar een alcoholvrij alternatief. We wilden niet zomaar een flauw afkooksel.”
Yvan klopte aan bij de distillerie van Filliers. “Uiteindelijk werd er twee jaar aan gewerkt”, weet marketingmanager Florien Deleersnyder van verdeler Jet Import. “De botanicals worden geweekt in water. Na het fermentatieproces worden extracten toegevoegd. Die precieze smaak verkrijgen, die dicht aanleunt bij het origineel, was een werk van lange adem.”
De fles kreeg ook een stijlvolle doorzichtige fles. “We hebben hard gewerkt om dit voor de opening van de terrassen rond te krijgen”, weet Yvan. “Copperhead is momenteel in 25 landen te verkrijgen, en het is de bedoeling dat we ook daar onze niet-alcoholische versie lanceren.” De Copperhead Non-Alcoholic is nu verkrijgbaar in België en Nederland. Voor de fans: het laat zich het best combineren met de Fever-Tree Elderflower tonic, afgewerkt met wat verse sinaasappel en gedroogde jeneverbessen. (BVB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier