Brugs restaurant Mémoire gaat verder zonder Michelinster: “Op vraag van onze hotelgasten”

De wegen van chef-kok Wouter Van Tichelen en manager Kristof Vandenheede zijn inmiddels gescheiden. (foto Davy Coghe)
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Het mooie verhaal van de Michelinster voor restaurant Mémoire bij hotel De Tuilerieën in Brugge, toegekend nog geen jaar na de opening, is al afgelopen. “We kiezen op vraag van onze hotelgasten voor een meer laagdrempelig concept, met minder lang tafelen”, zegt eigenares Ann Vandenbogaerde.

Het restaurant Mémoire, gevestigd in en behorend tot het prestigieuze hotel De Tuilerieën in Brugge, is op de website van Michelin niet langer te vinden tussen de eetgelegenheden met een ster. En dat is opmerkelijk want het restaurant kreeg de ster nog maar toegekend in april van dit jaar. Dat was toen een opmerkelijke prestatie gezien de zaak nog maar enkele maanden voordien, in september 2024, was opgestart met de gerenommeerde kok Wouter Van Tichelen als chef-kok.

Exit chef-kok

Van Tichelen was eerder onder meer actief in sterrenzaken De Karmeliet en De Librije en startte met De Koopvaardij en Glas zelf twee zaken op die een Michelinster kregen. Dat deed hij dus nog eens over bij Mémoire. Met de start van een gastronomisch restaurant wilden de uitbaters naar eigen zeggen de luxe, rust en ontspanning van het hotel doortrekken in een fijne restaurantbeleving.

Maar aan dat verhaal is abrupt een einde gekomen. Al in september werd de samenwerking tussen chef Van Tichelen en de eigenaars stopgezet en op de menukaart op de website is duidelijk te zien dat de keuze voor gastronomie werd verlaten.

“We hebben bewust gekozen voor een nieuw, zeer toegankelijk concept dat 7 op 7 geopend is”

Chef-kok Wouter Van Tichelen wil liever niet reageren, maar de eigenares van het hotel, en dus ook van het restaurant, wil wel een woordje uitleg geven. “Onze hotelgasten, die ons erg na aan het hart liggen, gaven aan dat ze zich moeilijk konden vinden in een restaurant met een Michelinster dat vaak maanden op voorhand volzet was en waarbij een diner gemiddeld toch drie uur in beslag nam”, zegt Ann Vandenbogaerde.

“Daarom hebben we bewust gekozen voor een nieuw, zeer toegankelijk concept dat 7 op 7 geopend is en inzet op kwaliteit en huisgemaakte bereidingen. Op die manier willen we zowel hotelgasten als niet-hotelgasten op elk moment een fijne en toegankelijke culinaire ervaring bieden.” (PDV)

 

 

 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise