Brouwerij brengt non-alcoholisch Tietje op de markt: “Met dit bier voor echte boezemvrienden willen we borstkanker bespreekbaar maken”

Brouwer Luc Vermeersch met een paar ‘Tietjes’ in de hand: “Wij voelden ons enorm aangesproken door het maatschappelijk engagement rond dit bier.” © GST
Geert Stubbe
Geert Stubbe Medewerker KW

Begin maart werd bekend dat het biermerk Tietje en brouwerij De Leite uit Ruddervoorde gaan samenwerken. Nu wordt nu ook een alcoholvrije variant Tietje NA op de markt gebracht. Het is niet toevallig dat de lancering gebeurt in oktober, de internationale maand tegen borstkanker. Tijdens deze maand staat de samenwerking met de stichting extra in de verf. Het label krijgt dan ook de kleuren die je terugvindt in het logo van de stichting.

Het biermerk Tietje werd in 2020 opgericht door twee boezemvrienden Arne Cosyns en Thomas Rodrigue die, samen met de stichting ‘Beautiful after breast cancer’, ook voor een sterk maatschappelijk engagement tekenden. Brouwerij De Leite staat voor hartelijk ondernemen en wil een waardig, gedreven en mensgericht bedrijf zijn. Met deze filosofie hebben beiden elkaar gevonden, waardoor het partnership voor allebei een meerwaarde is. Arne en Thomas wilden niet alleen hun hobbybier op grotere schaal aan het publiek aanbieden, maar ze hadden ook een maatschappelijke missie. “Vanuit een persoonlijke ervaring rond borstkanker in de familie willen we met deze samenwerking ook bijdragen aan meer bewustwording rond vroegtijdige detectie van borstkanker”, weet Arne te vertellen.

Belang van preventie

Bij Brouwerij De Leite is Hartelijke Dienstbaarheid één van de kernwaarden. “Geen wonder dus dat wij ons door het maatschappelijk engagement rond Tietje zeer aangesproken voelden”, vult brouwer Luc Vermeersch aan. Daarnaast beschikt De Leite over veel ervaring in de biersector, met een groot netwerk en efficiënt distributieproces. Arne en Thomas brengen langs hun kant hun creatieve marketing-ideeën, de opgebouwde kennis en relaties met ‘Beautiful after breast cancer’ mee naar de Leite. “Vroegtijdige detectie van borstkanker verhoogt de kans op genezing. Onze samenwerking met Brouwerij De Leite en het biermerk Tietje onderstreept het belang van borstkankerpreventie. De lancering van Tietje NA tijdens borstkankermaand sluit perfect aan bij onze missie om vooral jongere generaties bewust te maken”, weet Kaat Van De Keer van Beautiful After Breast Cancer Foundation te vertellen.

Samen een biertje drinken wordt een moment van oprechte verbinding, waarin vriendschap, zorgzaamheid en dialoog centraal staan

Tietje NA staat voor meer dan alleen een fris en smaakvol alternatief. Het speelse etiket nodigt uit voor een gesprek met een lach. Maar wie nauwer toekijkt ziet meer dan een borstje. De link naar de samenwerking met de stichting Beautiful After Breast Cancer (BABC) toont meteen meer diepgang. Deze organisatie zet zich in voor bewustwording, preventie en nazorg rond borstkanker. Tietje NA benadrukt de kracht van het gesprek, soms over luchtige onderwerpen, maar ook over moeilijke thema’s zoals borstkanker. Samen een biertje drinken wordt zo ook een moment van oprechte verbinding, waarin vriendschap, zorgzaamheid en dialoog centraal staan.

Vreugde en verbondenheid

Er is een steeds grotere vraag naar alcoholvrije bieren, en Tietje NA biedt de mogelijkheid om te genieten van een volle biersmaak zonder compromissen. Ze willen dat Tietje NA het juiste drankje is op het juiste moment. Tietje NA is het bier dat vreugde en verbondenheid brengt. Het laat je op een luchtige en positieve manier genieten van het leven, zonder complexen en altijd met een lach rond het glas. De borstjes in allerlei vormen op het glas helpen daar zeker bij.

Tietje NA is vanaf oktober verkrijgbaar in diverse horecazaken, drankenhandels en via de webshop van de brouwerij. Meer informatie op de website of via de sociale media kanalen.