Hoe een vergissing bij het brouwen een succes kan worden

Philippe Verschaete met zijn nieuwe biertje. © EDB
Redactie KW

Wat begon met een vergissing in het gebruik van een verkeerde soort hop, wordt met ‘Sex on the beach’ een topper, waarvan ook de naam goed in de oren klinkt. Bissegemnaar Philippe Verschaete (58) vond zo sneller dan verwacht een ‘broertje voor Loetepoepe’.

“Ik speelde al een tijdje met het idee om een extra biertje te lanceren naast de Bissegemse Loetepoepe”, begint Philippe Verschaete. “Aangezien ik zelf hou van een IPA – wat staat voor Indian Pale Ale en meestal zeer hoppig is – lag het voor de hand dat er iets in die richting zou komen. Toen bij The Belgian Brew Factory, één van mijn leveranciers (Philippe runt drankengroothandel Artibis in Wevelgem, red.), een foutje sloop in een brouwproces, waarbij een andere soort dan de bestelde hoppe werd gebruikt, mocht ik proeven van wat het bier geworden was. Het is een lichte IPA geworden die heel lekker is. De Loetepoepe is meer kruidig.”

Zo ging Philippe op zoek naar een naam voor het nieuwe biertje. Philippe: “Ik heb veel klanten aan de kust, en ‘Sex on the beach’ is een naam die klinkt voor dit typische zomerbiertje. Ik ondervind al jaren dat bieren met een ludieke naam het goed doen.” Philippe lanceerde het bier vorige week en de bestellingen lopen alvast goed binnen. “De eerste keer kopen de klanten het voor de naam, en zo wordt het sneller geproefd.”

Er werd ook een logo gemaakt. “Het poepje, dat verwijst naar Loetepoepe, komt er ook in voor. Ik kan daar mijn handelsmerk van maken. Met Kerstmis lanceer ik ook nog een winterbier en misschien zal een bruintje ook niet lang meer op zich laten wachten”, besluit Philippe. (EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier