Toeristen van cruiseschepen in Zeebrugge zullen in toekomst vlotter aan land geraken

Op de foto zie je links Rob Smeets (COO van het Havenbedrijf) en rechts Brugs burgemeester en ondervoorzitter van het Havenbedrijf Dirk De fauw. © PDV
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

De Zweedse Kaai in Zeebrugge, waar de cruiseschepen aanmeren, krijgt tegen 2029 een nieuwe terminal. “Het gebouw komt vlak naast de plaats van aanmeren zodat er geen busverbinding meer nodig is”, zegt Brugs burgemeester Dirk De fauw. “Bovendien komen er milieuvriendelijke walstroominstallaties voor de cruiseschepen.”

Hoewel de huidige cruiseterminal aan de Rederskaai in Zeebrugge nog maar zes jaar geleden ingehuldigd werd, maakt het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge al werk van nieuwe infrastructuur om de cruisetoeristen te ontvangen.

“We moeten durven toegeven dat de manier waarop we vandaag cruisetoerisme in Zeebrugge faciliteren niet optimaal is”, zegt Brugs burgemeester en ondervoorzitter van de haven Dirk De fauw (cd&v).

“Het is niet comfortabel en er zijn te veel busverbindingen doordat de terminal op enige afstand van de plaats van aanmeren ligt. De cruisetoeristen moeten een bus nemen van de Rederskaai, als ze het schip verlaten, tot aan de terminal en de meesten moeten dan nog eens een bus nemen als ze bijvoorbeeld de Brugse binnenstad bezoeken. Daarom zal de nieuwe cruiseterminal vlak naast de plaats van aanmeren komen te liggen.”

Multifunctioneel gebouw

“Het wordt een multifunctioneel gebouw waarin functies als security en bagage-afhandeling vlot geïntegreerd kunnen worden en er zal ook wel een fraai ingerichte ontvangstruimte komen waar mensen kunnen verpozen bij een drankje of een versnapering”, vult operationeel directeur van het Havenbedrijf Rob Smeets aan.

© GF

“Voor de verbinding tussen schip en terminal komt er een soort brug, zoals de ‘slang’ die gebruikt wordt om in vliegtuig te stappen, waardoor de cruisetoeristen niet meer op de kaai zelf moeten zijn. Die brug zal bovendien op en neer kunnen gaan met de getijden. Er komt ook een mooie groenvoorziening en wandel en fietspaden, zodat het een aangename plaats wordt die ook kan bezocht worden door niet-cruisetoeristen die bijvoorbeeld de schepen willen bewonderen. En via een nieuwe op- en afrit kunnen de bussen rechtstreeks aansluiten op de Kustlaan.”

Walstroom

Nog nieuw is dat het Havenbedrijf investeert in walstroom, zodat de aangemeerde schepen niet langer vervuilende generatoren moeten gebruiken om elektriciteit op te wekken.

© GF

“Tegen 2030 moeten de walstroominstallaties voor twee cruiseschepen klaar zijn, waarvan de eerste al in 2027 operationeel moet zijn”, zegt Dirk De fauw. Het hele project, terminal en walstroom samen, heeft een kostenplaatje van zo’n 50 miljoen euro. De Europese Unie komt voor 3,2 miljoen euro tussen in de kosten voor de walstroomvoorziening.

(PDV)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise