Een aannemer zal in opdracht van de Vlaamse Waterweg het Kanaal Ieper-IJzer baggeren. In een eerste fase wordt 6.000 m³ slib bovengehaald over een afstand van 1,5 à 2 kilometer. De investering van 1,5 miljoen euro moet het probleem van het eendenkroos oplossen én vrachtverkeer via water en boottoerisme stimuleren.
De aannemers Braet nv en Ghent Dredging nv begonnen maandag met het verwijderen van het slib op de bodem van het kanaal in de jachthaven van Ieper. De schepen in de haven van Ieper moeten tijdelijk een andere aanmeerplaats innemen tijdens de baggerwerken. Op de Oostkaai is er tijdelijk enkel eenrichtingsverkeer mogelijk.
Opgehoopt slib
“Aan deze werken is een heel traject voorafgegaan”, weet voorzitter Koen Anciaux van de Vlaamse Waterweg nv. “De werken waren eigenlijk gepland voor volgend jaar, maar de burgemeester heeft zodanig hard aan mijn mouw getrokken dat we ze toch prioriteit gegeven hebben. De vorige baggerwerken dateerden immers al van 2008 en het is belangrijk dat er steeds meer transport van de weg naar het water gebracht wordt. Op dit kanaal gebeurt dit veel te beperkt omdat door het opgehoopte slib de diepte van het kanaal verminderd is. Door te baggeren zal de scheepvaart gestimuleerd kunnen worden.”
Het baggeren is niet alleen noodzakelijk voor de scheepvaart, maar ook voor de waterafvoer. “Belangrijk is ook dat dit kanaal dient om bij overvloedige regen – zoals de afgelopen dagen – het water terug naar de IJzer te brengen”, vervolgt Koen Ancieaux. “Als het gebaggerd is, zal dat vlotter gaan. Ook de problematiek van groenalgen en eendenkroos wordt op die manier aangepakt.”
Site met veel potentieel
“De jachthaven is een bijzondere plek in Ieper”, beklemtoont de Ieperse burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper). “Een site met veel potentieel, waar ondertussen de voorbereidingen zijn gestart om dat nog meer tot zijn recht te laten komen en er meer een belevingsomgeving van te maken. Uiteraard zal water dat er proper uitziet en waar de pleziervaart meer ruimte krijgt, alleen maar een grotere meerwaarde geven.”
Schepen van Leefmilieu Valentijn Despeghel (Vooruit) is dan weer blij dat ook de ecologische problemen met het slib aangepakt worden. “Al tien jaar dat we problemen begonnen te hebben met dat slib. De voorbije jaren werden vanuit onze stad al heel wat inspanningen gedaan om kroos en blauwalgen te voorkomen. Deze grote werken zullen de situatie nu ten gronde aanpakken”, zegt Despeghel. “De blauwalgen en het eendenkroos voeden zich immers met stikstof en fosfor die in het slib zitten. In combinatie van de rietzones die we aanlegden op de taluds zullen de baggerwerken het ecosysteem en dus het visbestand zeker ten goede komen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier