Van de 48 vaste bedienden op de terminal van P&O Ferries in Zeebrugge staan er vier ten dienste van het passagiersverkeer. Uit goede bron vernemen we dat zij niet ontslagen worden door het opdoeken van de passagiersdienst Zeebrugge-Hull op het einde van het jaar. Ze zullen ingeschakeld worden in de administratie van het vrachtverkeer. Want de goederentrafiek doet het wel goed.
...

Van de 48 vaste bedienden op de terminal van P&O Ferries in Zeebrugge staan er vier ten dienste van het passagiersverkeer. Uit goede bron vernemen we dat zij niet ontslagen worden door het opdoeken van de passagiersdienst Zeebrugge-Hull op het einde van het jaar. Ze zullen ingeschakeld worden in de administratie van het vrachtverkeer. Want de goederentrafiek doet het wel goed.P&O Ferries heeft haast de gemengde roro- en passagiersdienst - in het vakjargon 'ropax - vanuit Zeebrugge nog pure vrachtlijnen naar Hull, Tilbury(Londen) en Teesport (Middlesbrough in Noord-Engeland).Op de Brexitdatum 31 december valt na 48 jaar ook het doek over de passagierslijn Zeebrugge-Hull. Niet dat er nu nog veel passagiers meereizen: wegens de verplichte veertien dagen quarantaine bij aankomst, varen vrijwel alleen nog schaarse Britse toeristen op weg naar huis mee. Zo lang de coronacrisis blijft duren, zullen liefhebbers van een laatste overvaart er een Britse én een Belgische isolatieperiode voor moeten overhebben.In de huidige omstandigheden is niet bekend of P&O Ferries de lijn ooit zal hervatten. De coronacrisis treft het algemene Europese passagiersverkeer. Er hebben zich ook nog geen andere rederijen gemeld om een nieuwe lijn tussen Zeebrugge en Engeland op te starten.Een interne bron in het hoofdkantoor van P&O Ferries in Dover meldt dat 140 jobs zouden verdwijnen. Het zou gaan om stopzettingen van tijdelijke contracten bij de 360 bemanningsleden. De vaste personeelsleden zouden naar andere lijnen verhuizen. Bij de bemanning zijn nauwelijks een paar Belgen aanwezig. Het gaat om voornamelijk Engelsen, Nederlanders, Filipino's, Spanjaarden en Portugezen.Het blijft onduidelijk wat er na Nieuwjaar zal gebeuren met de 'Pride of York' - die al sinds april aan de kant ligt - en de 'Pride of Bruges' - die in augustus opnieuw ging varen. De zusterschepen zijn verouderd en kregen in 2017 een opfrissing om nog vijf jaar mee te gaan. Sowieso moest P&O Ferries - eigendom van Dubai Ports World - beslissing over vervanging. Het lijkt alsof covid-19 en Brexit de beslissing in haar plaats genomen heeft. (RJ)