Boeren geven voortaan uitleg over hun werk op Twitter en Facebook

Redactie KW

Het Nederlandse agrarische social media-project @Boerburgertweet gaat internationaal. Ook Belgische boeren hebben zich sinds deze week bij het collectief van twitterende (en facebookende) boeren aangesloten

Nederlandse boeren twitteren al sinds half augustus via het gezamenlijke Twitter-account @Boerburgertweet (www.twitter.com/boerburgertweet). Hiermee communiceren zij met inmiddels ruim 2500 volgers over hun dagelijkse werk en leven. Elke week twittert een andere boer over zijn of haar werkzaamheden. Doel van @Boerburgertweet is de burger op een begrijpelijke manier uitleg te geven over de agrarische sector. Zo willen de boeren de burger meer kennis geven over wat een boer dagelijks doet en meemaakt.

Belgische boeren hebben aangegeven ook graag deel uit te maken van het project. In België staat communicatie tussen boeren en burgers nog in de kinderschoenen en door zich aan te sluiten bij hun Nederlandse collega’s hopen zij de dialoog in eigen land een impuls te geven.

Varkenshouder Bart Vergote uit Zedelgem noemt @Boerburgertweet een ‘tof project’. “Ook wij willen heel graag de Belgische bevolking beter informeren over ons leven en werk als boer. Wij zijn transparant en laten graag zien wat wij doen en willen ook alle vragen van burgers beantwoorden. Ook als die vragen kritisch zijn. Wij doen daarom graag mee aan @Boerburgertweet.” Vergote (@VergoteBart) beet in de week van 26 oktober de spits af namens zijn Belgische collega-boeren. Varkenshoudster Els Vermeulen (@VermeulenEls1) uit Schore volgt zijn voorbeeld in de week van 30 november tot 7 december. Van 28 december tot 4 januari is vervolgens de familie Fleurbaey uit Ieper aan de beurt. Philip en Nancy Fleurbaey hebben een familiebedrijf. Philip houdt melkvee en is akkerbouwer en zijn vrouw Nancy doet de melkverwerking en de hoevewinkel Zuid-Bellegoed, eveneens in Ieper.

Via @Boerburgertweet wisselen boeren elkaar wekelijks af. Elke boer twittert steeds een week lang, elke dag over zijn/haar werk, bedrijf en gezin. Het enthousiasme onder boeren om mee te doen, is groot. Er zijn genoeg boeren om in ieder geval tot oktober 2016 door te gaan. “De burger krijgt een breed beeld van de agrosector. De boeren geven op een begrijpelijke en tegelijk heel persoonlijke manier informatie en uitleg over hun werk en de keuzes die zij maken”, licht oprichter van @Boerburgertweet, Caroline van der Plas toe. “Wij willen hiermee een gezicht geven aan de boeren en verlagen op die manier hopelijk de drempel voor burgers om met boeren persoonlijk contact te zoeken zelf een kijkje te nemen bij een bedrijf.”

>> Volgen kan via twitteraccount @Boerburgertweet en de Facebook-pagina www.facebook.com/boerburgertweet