Plichtsgetrouw heeft hij alle coronaveiligheids- en voorzorgsmaatregelen nageleefd, van bij de eerste instructies. Mondkapjes, plexi, zelfs de installatie van een buitensalon. “Maar ondanks de versoepelingen in andere sectoren mogen wij nog steeds onze klanten niet verwennen en dat hakt er stevig in”, zegt kapper Wesley Durnez van het Roeselaarse kapsalon B.Qt hair & beauty.
Hij trekt aan de alarmbel, want de kapperssector ziet zowel de motivatie als de inkomsten dalen. Naar de kapper gaan gebeurt sinds jaar en dag om verschillende redenen. Sommige daarvan zijn functioneel – het haar moet nu eenmaal geknipt of gekleurd – andere hebben te maken met het bieden van een ontspannend moment in een stressvol bestaan.
“Hoewel overal erkend wordt dat de coronatijden veel stress met zich meebrengen, is voor dat laatste aspect vrijwel geen ruimte meer”, betreurt Wesley. Dat komt omdat een aantal coronamaatregelen in de kapperssector langer overeind blijven dan elders.
Bakje troost
“Natuurlijk ben ik heel blij dat de collega-ondernemers uit de horeca sinds kort weer volledig aan de slag mogen gaan, maar als zij in een gecontroleerde omgeving een drankje en eten mogen aanbieden, dan kun je je afvragen waarom wij onze klanten niet mogen verwennen met een koffietje of een glaasje.”
“Ik kan nog begrijpen dat dat moeilijk is terwijl we effectief met het haar bezig zijn, maar tijdens de inwerktijd van een kleuring zou dat toch mogelijk moeten zijn. Mensen zeggen mij dat ze hun bakje troost missen en dat gaat niet enkel over die koffie: het is het gebaar dat we begaan zijn met hun welbevinden, dat ze even in het middelpunt staan. Dat kunnen aanbieden aan de mensen is juist het mooie aan ons beroep.”
Warme ontvangst in gecontroleerde omgeving
Er zijn nauwelijks omgevingen waar het er gecontroleerder aan toegaat dan bij de kapper: overal is ontsmettingsgel voorhanden, alle gebruikte materialen en instrumenten worden continu gewassen en ontsmet, de mondkapjes blijven op. Maar voor de kappers is het duidelijk: de mensen missen iets, het loopt niet storm voor afspraken, meer stoelen blijven leeg.
Dat de mensen minder de weg naar de kapper vinden, is niet moeilijk te verklaren. Wat een geschenk aan jezelf moet zijn, wordt een karwei.
Naar de kapper gaan heeft in normale omstandigheden een hoog fungehalte, het staat gelijk aan jezelf verwennen met wat me-time. Een hoofdmassage, een brushing, het gevoel dat het de moeite waard is om je mooi te maken en dat iemand zich daarom bekommert, het zijn zaken die van groot psychologisch belang zijn.
Mee op de golven naar meer vrijheid
Wesley Durnez en zijn team hebben er geen enkel probleem mee dat de omgeving steriel moet zijn, maar de sfeer zou gerust wat warmer mogen en dan doet dat beetje vrijheid om iets te serveren er echt wel toe. Het raakt Wesley’s kappershart dat hij zijn klanten niet in de watten kan leggen zoals hij dat zou willen.
“We hebben meer dan ooit geïnvesteerd in een veilig onthaal en daarbij zijn we ook het esthetische niet uit het oog verloren. Ons buitensalon is daar een goed voorbeeld van, maar toch draait het niet op volle kracht. Voor mij en mijn medewerkers is dat demotiverend en ik hoor hetzelfde verhaal bij collega’s. Iemand moet het voor de sector opnemen, want zo kan het niet verder”, besluit hij.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier