Steeds minder bankfilialen in Lo, nu ook BNP Paribas Fortis weg

Ook het kantoor van BNP Paribas Fortis in de Weststraat sloot de deuren. (foto KVCL)
Koen Van Colen
Koen Van Colen Medewerker KW

Het bankfiliaal van BNP Paribas Fortis sloot de deuren en zo blijft het aantal bankkantoren in Lo langzaam maar zeker dalen. Dat is vooral slecht nieuws voor de oudere en minder mobiele bevolking van het Caesarstadje. In heel West-Vlaanderen sneuvelden vorig jaar in totaal 86 bankfilialen. Die negatieve trend lijkt zich dus ook in 2021 verder te zetten.

In een nog niet zo ver verleden had zowat elke bank een filiaal in Lo. Op een gegeven moment telde het stadje maar liefst elf bankkantoren. Maar door fusies en reorganisaties daalde het aantal jaar na jaar. Nu zijn met het verdwijnen het kantoor van BNP Paribas Fortis in de Weststraat alleen nog Belfius, Crelan en Bpost Bank vertegenwoordigd. De klanten van BNP Parisbas Fortis in Lo moeten zich voortaan wenden tot het kantoor op de Markt in Houthulst.

Negatieve trend

Hiermee volgt Lo de negatieve trend die in heel West-Vlaanderen aan de gang is. De voorbije vijf jaar is het aantal West-Vlaamse bankkantoren met 40 procent gedaald. Dat is meteen de sterkste daling van het hele land, want in onze provincie verdwenen in totaal 430 kantoren. West-Vlaanderen telt momenteel nog 637 bankkantoren of ongeveer de helft in vergelijking met tien jaar geleden. Dat blijkt althans uit cijfers die Melissa Depraetere (Vooruit) heeft opgevraagd bij minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS).

“We leven vandaag in een maatschappij waar sociale contacten zijn overgenomen door een digitale wereld”, zegt Lieve Tyvaert, voorzitster van Samana Lo-Pollinkhove. “De coronapandemie heeft dit ook voor een stuk versneld. Helaas voor ouderen is dit een versnelling te hoog.”

Vrijheid afgeven

“Ouderen en minder mobiele mensen moeten soms een stuk vrijheid afgeven aan kinderen, buren of vrienden om persoonlijke zaken af te handelen zoals een bezoek aan de bank”, gaat Lieve verder. “Een loketbezoekje was voor hen ook een vorm van sociaal contact. Wij van Samana, waar een huisbezoek brengen aan ouderen en vereenzaamden een belangrijk werkpunt is, moeten tijdens onze gesprekken vaak horen dat alles digitaal maken voor hen het sociale leven meer en meer inperkt.”

Ook bij seniorenvereniging Okra Lo-Pollinkhove is eenzelfde geluid te horen. “Onze leden vinden het moeilijk”, zegt Okra-bestuurslid Godelieve Brassaert. “Niet iedereen is mee met de digitalisering. Geen vertrouwd bankkantoor meer hebben, geen gekend persoon meer aan het loket die kan helpen, vervoer moeten zoeken: het zijn enkele verzuchtingen die vaak te horen zijn. Maar in Lo zijn er gelukkig wel nog genoeg geldautomaten.” Dat laatste klopt inderdaad, want alle drie de nog resterende bankfilialen beschikken over een eigen geldautomaat. Op dat vlak mag Lo dus absoluut niet klagen want in de andere drie deelgemeenten is geen geldautomaat beschikbaar.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.