Melissa Vande Ryse en Laurens de Vestele beten in september 2020 de spits af van het programma ‘Andermans Zaken’ met Kamal Kharmach. Kamal en zijn team slaagden erin met hun tips en advies de noodlijdende bakkerij uit de rode cijfers te halen. “We hebben nog altijd een heel goed contact met Kamal en zijn team”, klinkt het.
Op 18 januari dit jaar ging het derde seizoen van ‘Andermans Zaken’ van start. In het programma probeert Kamal Kharmach, naast comedian en presentator ook gediplomeerd docent bedrijfseconomie, noodlijdende bedrijfjes en ondernemingen er weer bovenop te helpen. De eerste uitzending was te zien op 30 september 2020. Bakkerij Laurens uit Varsenare mocht toen de spits afbijten. De bakkerij van bakker Laurens De Vestele en Melissa Vande Ryse zat toen in behoorlijk slechte papieren. De schulden stapelden zich op. Door de interventie van Kamal en zijn team kon de bakkerij alle schulden aflossen en een mooie doorstart maken. In de aflevering van 7 maart kijkt Kamal met een aantal deelnemers terug op hun deelname én vernemen we hoe het hen intussen is vergaan. Wij gingen eens langs bij het sympathieke bakkerskoppel.
Gebrek aan inzicht
“Het ging toen inderdaad niet zo goed met de bakkerij. Toen we de oproep voor het programma zagen, trokken we onze stoute schoenen aan en schreven ons in. Eigenlijk gingen we ervan uit dat we kans klein was dat ze ons eruit zouden kiezen. Maar toen we net op trouwen stonden en met de auto op weg waren naar de notaris om een en ander te regelen, belde de VRT met de melding dat we geselecteerd waren voor het programma. Dat was toch wel even schrikken.”
Bij de tussenkomst van Kamal en zijn team bleek al vlug dat het bakkerskoppel wel veel geïnvesteerd had in een vernieuwd machinepark – want de bakkerij die ze hadden overgenomen was compleet verouderd – maar dat het ontbrak aan een efficiënte werking. “We hadden zelf al van alles geprobeerd omdat we ook zagen dat het niet goed liep maar het ontbrak ons aan inzicht”, gaat Melissa verder.
“Als gezin hebben we nu meer rust en zekerheid”
“Wat we vooral hebben geleerd is dat het belangrijk is om eens de pauzeknop in te drukken en van op een afstand bepaalde processen te bekijken. Zo hebben we lange tijd onze ‘mellau’ cakes, zoals wij die noemen, volledig ambachtelijk gemaakt. Daar kroop heel wat arbeidskracht in, maar wij brachten dat niet echt in rekening en dachten dat een machine te duur was.”
“Uiteindelijk hebben we dan toch, op advies van Kamal, geïnvesteerd in een machine die een groot deel van het werk overnam. Die kostte wel 15.000 euro maar die bleken we behoorlijk vlug te hebben uitgewonnen. Nog een voorbeeld: om het brood te snijden voor in onze broodautomaat of broodronde hebben we een machine aangekocht met een soort rollader; zodat we niet telkens de broden een voor een zelf moeten insteken. Ook daarmee hebben we heel wat productiviteit gewonnen.”
Veel goede tips
“Nog een goeie tip van Kamal: we maakten onze rijsttaartjes steeds in porties van één persoon; dus telkens in een afzonderlijk vormpje gebakken. Maar het bleek veel efficiënter om te bakken in grote porties voor 10 personen en die dan te versnijden”, vult bakker Laurens aan. “En onze 52 soorten brood hebben we, op zijn aanraden, ingeperkt. Nu zijn het er nog 35. Eigenlijk vond hij dat nog te veel maar we staan toch bekend voor ons groot assortiment en wilden dat behouden. Wel hebben we niet meer elke dag van de week al die soorten. Ook met onze webshop en applicatie om brood en patisserie te bestellen heeft het team van Andermans Zaken ons goed geholpen.” Melissa en Laurens kijken dus erg tevreden terug op het programma. “We hebben er heel veel van geleerd en ook onze naambekendheid is erdoor gestegen”, zegt Melissa. “Het gaat nu heel goed met de bakkerij en ook als gezin, met twee kindjes, hebben we meer rust en zekerheid kunnen inbouwen. En al die jaren later hebben we trouwens nog altijd een goed contact met Kamal en zijn team”
‘Andermans Zaken’, donderdag 7 maart om 20.45 uur op VRT1
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier