Aantal hoevewinkels blijft jaar na jaar stijgen

Sinds de start van de coronacrisis, vinden steeds meer Vlamingen de weg rechtstreeks naar de boer. Die boost van de korte keten-economie is nu ook op te merken in het stijgende aantal aanvragen voor hoevewinkels.

Hoeveproducten Roose kun je in dit automaat kopen in de Kriekstraat in Poperinge. © MD

Tijdens de eerste drie kwartalen van 2020 werden al 121 aanvragen voor hoevewinkels gedaan, ten opzichte van 83 aanvragen in heel 2019. In West-Vlaanderen, waar het aantal aanvragen in de voorbije jaren ook al hoger lag dan in andere provincies, noteerde men 51 aanvragen in de voorbije drie kwartalen van 2020. Daarmee spant onze provincie de kroon. In totaal waren er 30 aanvragen in 2018 en 41 in 2019.

“Dankzij die korte keten raken mensen zich meer bewust van waar ons eten vandaan komt”, zegt Vlaams parlementslid Loes Vandromme (CD&V), die de cijfers opvroeg.

Via het Vlaams Landbouw- en Investeringsfonds (VLIF) kunnen landbouwers investeringssteun aanvragen voor het installeren en inrichten van hoevewinkels. Voor 2020 werden al 121 nieuwe aanvragen gedaan voor het installeren en inrichten van hoevewinkels.

“Het VLIF trekt hier in totaal 1.073.844 euro aan investeringssteun voor uit. Dat het om een serieuze stijging gaat, blijkt uit de cijfers van eerdere jaren: in 2018 waren er 75 aanvragen voor in totaal 816.216 euro, in 2019 noteerde men 83 aanvragen over het hele jaar. Er werd toen 891.516 euro uitbetaald”, aldus Loes Vandromme.

Nabijheid

“We kennen landbouwers als heel ondernemende mensen. De stijgende vraag naar korte keten-producten vertaalde zich naar nieuwe ondernemingsvormen bij landbouwers”, zegt Vlaams parlementslid Loes Vandromme. “Een gelijkaardige trend zien we ook bij onze noorderburen, waar de helft van de Nederlandse landbouwbedrijven hun inkomsten uit de pure landbouwactiviteiten combineren met verbredingsactiviteiten.”

Het parlementslid vindt het stijgende aantal hoevewinkels een positieve evolutie in twee richtingen. “Een boost voor onze lokale landbouwers, maar ook voor de consument, die de voordelen van het kopen van lokale, kraakverse en lekkere producten (her)ontdekt. Wat we eten, vanwaar het komt en wie daarvoor betaald wordt, bepaalt de wereld waarin we leven, de landschappen waarnaar we kijken en hoe onze landbouwsector eruit ziet. Als consument hebben we meer invloed met onze vork dan we denken.”

(AHP)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.