Varend erfgoed wordt toeristische trekpleister in Nieuwpoort

Nieuwpoort Watson (foto IV)©Isabelle Vanhassel IV
Nieuwpoort Watson (foto IV)©Isabelle Vanhassel IV
Redactie KW

Binnen afzienbare tijd zal Nieuwpoort er met de Watson II, een reddingsboot die voor de kust van Nieuwpoort werd ingezet tussen 1948 en 1987, een nieuw toeristische attractie bij hebben. Afgelopen week werd de boot overgebracht naar een loods aan de kaai, waar vrijwilligers de boot opnieuw geschikt voor de vaart zullen maken.

De Watson II is een van de drie reddingsboten die indertijd door de regering werden ingezet om reddingen op zee uit te voeren. Schepen voor erfgoed Ann Gheeraert (CD&V): “De Watson II werd door de bruikleenovereenkomst van juni 1987 door het toenmalige ministerie van Verkeerswezen in bruikleen gegeven aan de stad Antwerpen, waar de boot tot 2018 deel uitmaakte van de collectie van het Nationaal Scheepvaartmuseum. In 2018 schonk de Vlaamse overheid de boot aan Nieuwpoort en werd hij overgebracht naar onze stad.”

Beschermd

“De Watson II was al sinds 28 maart 2011 beschermd als varend erfgoed. De historische waarde vloeit voort uit de rol die de boot speelde als reddingsboot aan de kust. Er is ook een industrieel-archeologische waarde, die voorkomt uit het weloverwogen gebruik van hout als bouwmateriaal, de onzinkbaarheid, de organisatie aan boord en het plaatsen van de schroeven in een tunnel ter verbetering van de voortstuwing.”

Nieuwpoort is ook in het bezit van de Watson I. Die is volgens burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) echter in dermate slechte staat, dat een herstelling niet meer mogelijk is. Maar er kunnen sowieso wisselstukken van de Watson I worden gebruikt voor de Watson II.

Vanden Broucke heeft grote plannen met de Watson II: “Het was een mooie kans voor Nieuwpoort om deze boot in ons bezit te krijgen, en de beslissing om de boot opnieuw te laten varen en in te zetten als toeristische trekpleister liet niet lang op zich wachten. Tot nu lag de boot in de jachthaven bij KYCN, maar er is een geschikte locatie gevonden om de boot helemaal te restaureren.”

Datum onzeker

Uiteraard zullen de herstellingswerken van de Watson II heel wat tijd in beslag nemen. Het is dan ook niet mogelijk om nu al mee te geven wanneer de Watson II vaarklaar zal zijn. De vrijwilligers die aan de slag gaan, zijn in alle geval heel enthousiast dat ze deze iconische boot onder handen kunnen nemen.

De reddingsboot werd gebouwd in 1948, op de werf Samuel White’s Yard in Cowes (Isle of Wight), naar een ontwerp van George Watson, en werd aangedreven door twee Ferry Diesels VE4.

(PB)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.