Bioscoopgroep Kinepolis heeft in de eerste jaarhelft 11,8 miljoen bezoekers over de vloer gekregen, 4,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Omdat de bezoekers gemiddeld ook meer uitgeven, stegen omzet en winst nog sterker. Dat meldt Kinepolis donderdag.
De bezoekersgroei is volgens de groep volledig te danken aan nieuwe bioscopen die de voorbije maanden werden geopend in Nederland en Frankrijk. “De impact van de expansie buiten beschouwing gelaten, liet het aantal bezoekers een lichte daling zien”, klinkt het. In België bijvoorbeeld, lag het aantal bezoekers (4 miljoen) 0,3 procent lager dan in de eerste helft van 2016.
“Ik ben tevreden over onze prestatie in het eerste semester“, stelt Eddy Duquenne, de CEO van Kinepolis Group, in een persbericht. “Ondanks het mooie weer en een minder geslaagd filmaanbod in het tweede kwartaal, slaagden we erin om verder te groeien, mede door succesvolle productinnovatie en een verder toegenomen commerciële en operationele performantie.”
Focus op verdere expansie
De groep slaagde erin bezoekers meer te laten uitgeven. Zij kozen vaker voor (duurdere) 3D- en IMAX-films, en ze gaven ook meer uit aan snacks en drank. Een en ander leverde Kinepolis een omzet op van 160,1 miljoen euro, 7,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De courante rebitda (recurrente winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) ging 11,2 procent hoger, en de netto courante winst steeg met 17,4 procent tot 16,4 miljoen euro.
“We zullen ons de komende periode blijven focussen op de integratie van verworven bioscopen, de groei van de nieuw opgestarte bioscopen en de verdere expansie van de groep”, aldus nog Duquenne.
Kinepolis verwacht de komende maanden veel van films als “Thor: Ragnarok”, “Star Wars: The Last Jedi”, “Justice League”, “Paddington 2” en “Blade Runner 2049”. In België zouden ook “Het Tweede Gelaat” en “F.C. De Kampioenen 3” moeten scoren.
Film
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier