Kersvers psychologe Kimberly (25) brengt met Iconic haar 7de single uit: “Ik wil een vaste waarde worden in de Belgische popscene”

Kimberly Penez in de Kortrijkse IzyCoffee © MD
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Op vrijdag 9 februari om 12 uur lanceert de Harelbeekse singer-songwriter Kimberly Penez (25) op alle streamingplatformen en catalogussen van Facebook, Instagram en TikTok haar 7de single ‘Iconic’.

Kimberly Penez uit Hulste kon volgens haar ouders al eerder zingen dan praten. “Als kleuter toonde ik veel natuurlijke finesse voor muziek. Als kind zong ik iedere keer op familiefeesten. Na een zangoefening tijdens de Vriendjesdag op de muziekschool kwam de lerares ook meteen naar mij om te zeggen dat ik daar meer mee moest doen. Op mijn dertiende kocht in mijn eerste gitaar en ik was vertrokken. Overal waar ik kon, trad ik op. Mijn gitaar zat permanent in de koffer (lacht). Vanaf mijn achttiende kregen mijn studies dan wel even de prioriteit.” Kimberly studeerde toegepaste psychologie aan VIVES Kortrijk en behaalde een master psychologie aan de UGent.

“Op mijn dertiende kocht in mijn eerste gitaar en ik was vertrokken. Overal waar ik kon, trad ik op. Mijn gitaar zat permanent in de koffer (lacht)”

“Het was altijd mijn droom om eigen muziek te maken. Mijn eerste nummer kwam er tijdens de lockdown. Ik zat aan de piano en besefte hoe fijn het was een huis en een warm nest te hebben tijdens corona, zo werd mijn eerste nummer ‘Home’ geboren. Ik trok ermee naar een producer in Antwerpen en bracht mijn debuutsingle uit eind 2021. Eenmaal ik die stap had gezet, vond ik mijn draai en was ik ermee weg.” Sindsdien brengt Kimberly om de vijf maanden een nieuw nummer uit. Daarvoor werkt ze samen met Punbeatz, de Kortrijkse producer Anton Pycarelle.

De cover van Iconic
De cover van Iconic © gf

“Als je popmuziek maakt, moet je erover waken dat het catchy genoeg blijft, zonder het verhaal te verliezen. Als singer-songwriter kijk ik daarom op naar Taylor Swift. Ze beschrijft nummers zodanig dat als je je ogen toedoet, je het verhaal ziet. Het voldoende beschrijven van context en zintuigen onderscheidt voor mij een goed popnummer van een slecht.” Haar zevende single Iconic is een pulserend pop-anthem dat de opwinding van jeugdige verliefdheid vastlegt. “Een pakkend ritme en levendige beelden volgen een jonge vrouw die van haar sokken wordt geblazen door een charismatisch figuur. Van het rijden in een strakke Mercedes tot de magnetische aantrekkingskracht van haar crush, het lied bruist van energie en verlangen. Het is een ode aan de bedwelmende rush van liefde en onweerstaanbare aantrekkingskracht”, legt Kimberly uit.

“Het voldoende beschrijven van context en zintuigen onderscheidt voor mij een goed popnummer van een slecht”

Kimberly wist met ‘BAD’ (2023) en ‘Let You Love Me’ (2023) een plekje te veroveren op nationale radio. “Radio 2’s Bene Bene ontving mijn singles met ‘een knap staaltje Belgische muziek met een gevoelige boodschap’. Dat was zo’n fijne ervaring. Ik vraag me nog altijd af hoe ik dat heb klaargespeeld”, glimlacht Kimberly. Ze was ook op 13 juni 2023 te gast op Radio 2 bij Kim Debrie. Ook IJzersterk Talent herkende Kimberly haar talent. Ze werd als 1 van 5 finalisten verkozen om te mogen meestrijden in ‘Barst jij van ijzersterk talent?’ in Diksmuide op 4 maart 2023. Ze won de wedstrijd als jong en beloftevol artieste. In 2024 staat ze in de line-up van LUX festival op vrijdag 10 mei in Rollegem als voorprogramma van niemand minder dan Raymond Van Het Groenewoud en Radio Willy. “Ik kijk ernaar uit met hem kennis te maken. Waarschijnlijk heeft hij ook zijn entourage mee of wie weet staan er mensen uit de sector in het publiek die me spontaan aanspreken. Een volgend optreden of een volgende kans zou al mooi meegenomen zijn.” Op 22 juni en 7 september kan je Kimberly Penez ook horen spelen op de Kortrijkse braderieën.

Kimberly is sinds september afgestudeerd als psycholoog. “Het is mijn ambitie om met muziek mijn brood te verdienen en een vaste waarde te worden in de Belgische popscene. Ik probeer altijd veel promotie te maken op mijn sociale media. Dat doe ik onder andere op TikTok door er West-Vlaamse grappen aan te koppelen. Ik behaal dagelijks tussen de 10.000 en 30.000 views. Twee van mijn video’s gingen zelfs viraal en behaalden tot 120.000 weergaven.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier