The Crystal Ship brengt indrukwekkend eerbetoon aan James Ensor

De Duitse kunstenares Hera aan het werk op een gevel van het Ensorinstituut. © Jan Degoe
Redactie KW

Het streetartfestival The Crystal Ship is opnieuw aangemeerd in Oostende en brengt met het thema ‘The Carnival of Life’ een ode aan James Ensor. “Alle werken zullen klaar zijn tegen het weekend”, verzekert curator Björn Van Poucke.

“Een van onze headliners, de Ier Aches Dub, kon er niet bij zijn en werd vervangen door Case Maclaim. De Duitse Hera, die vorig jaar ziek was, is er dan weer wel bij. Tijdens de mooie zonnige dagen werd hard doorgewerkt en we zitten op schema om zaterdag 6 april te openen. Uiteraard is ook onze vriend Jaune er weer bij met een fantastisch project”, zegt Björn Van Poucke. De curator geeft ook weer de kans aan kunstenaars om de stap te zetten naar hun eerste gevelkunstwerk. “Er is nog steeds een barrière tussen hedendaagse kunst en streetart. Het werk dat mij het meest imponeert, is dat van Ilke Cop.”

Zelfportret in pierrotpak

Ilke Cop is aan het werk op de hoek van de Overvloedstraat en de Dokter Verhaeghestraat.
Ilke Cop is aan het werk op de hoek van de Overvloedstraat en de Dokter Verhaeghestraat. © EFO

Elk jaar geeft The Crystal Ship een gevel aan een kunstenaar die nooit eerder murals maakte. Dit jaar is dat de Brusselse Ilke Cop (36) die pas vijf jaar geleden begon met schilderen en ook sculpturen maakte. Voor haar werk in de Dokter Verhaeghestraat werd ze begeleid door de ervaren Han Coussement. “De verf waarmee we werken, is helemaal anders, dus ik moet snel leren. De olieverf op doek blijft soms weken nat terwijl het hier zeer snel droogt. Ik ben fan van Ensor en liet me inspireren door zijn maatschappijkritische blik. Ik heb mezelf afgebeeld in een pierrotpak, treurend over de staat van de wereld door oorlogen en de klimaatcrisis.” Over haar verblijf in Oostende is Ilke positief. “Ik kom hier vaak en ben fan van het werk van Bezt en Wayne Horse. Het is mooi om zijn werk hier te zien geboren worden en hem te leren kennen.”

Heerlijk bier

Motel 7 bij haar werk in de Golvenstraat.
Motel 7 bij haar werk in de Golvenstraat. © EFO

Nog in het Westerkwartier is een nieuw werk klaar in de Golvenstraat dat heel duidelijk zichtbaar is vanop de Elisabethlaan. “Het weer zat wat tegen, maar het is zwaarder om te schilderen als het 40 graden warm is”, zegt de Zuid-Afrikaanse Motel 7 die zich eveneens liet inspireren door James Ensor. “Voordien kende ik weinig over Ensor, maar ik deed wat opzoekwerk. Hij was interessant en had verschillende stijlen. Ik voel een verwantschap en verwerk de uitspraak van Ensor I am a creampuff gone rotten in het werk dat een jongen en meisje toont die op zoek gaan naar hun identiteit.” Ze is vol lof over Oostende. “Jullie hebben heerlijk bier, maar wat me vooral opvalt zijn de vele reacties. Het werk ligt op een schoolroute, kinderen voelen zich verbonden en geven me leuke reacties als ze passeren.”

Bloemenhoed

Case MacLaim bij zijn portret van Ensor.
Case MacLaim bij zijn portret van Ensor. © EFO

De Duitse kunstenaar Case MacLaim is een veelgevraagd artiest en laat zich inspireren door een zelfportret van Ensor… op de gevel van het Ensorinstituut. “Ensor was zeer kritisch. Zeker als je zijn ets ‘Doctrinaire voeding’ ziet. Op de school die zijn naam draagt, hoort een kunstwerk met verwijzing naar Ensor. Het is een eer dat ik dit mag doen”, zegt Case. Hij kon goed starten, maar kreeg daarna enkele fikse regenbuien over zich heen aan de gevel in de Blauwkasteelstraat. “Een fantastische omgeving maar in de regen kun je niet werken”, sakkert hij. Case was eerder al te gast en maakte werk in de Duinhelmstraat (2020) en aan Ron’s Pub in de Langestraat (2019). Hij toont Ensor tussen maskers, geïnspireerd op ‘Zelfportret met bloemenhoed’, het werk dat in 1978 werd gestolen en twee jaar later mysterieus weer opdook onder het duinenzand. “Ik ontdek hier volop het werk van mijn collega’s. In Oostende is het een smeltkroes van internationale toppers en de avant-garde scène.” Case droomt luidop van een samenwerking tussen het Duitse Frankfurt en Oostende voor streetart.

Het indrukwekkende eerbetoon aan Ensor door Case MacLaim.
Het indrukwekkende eerbetoon aan Ensor door Case MacLaim. © Jan Degoe

Euforie en horror

“Mijn werk deed curator Björn denken aan Ensor. Ik was vereerd met de uitnodiging”, zegt de Duitse Willehad Eilers, beter bekend als Wayne Horse. Hij maakt niet zo vaak gevelkunst en is aan de slag op twee muren van De Lijn in de Nieuwpoortsesteenweg. “Ensor had inderdaad een grote invloed op mij en ik ben erg blij dat ik hem kan eren in zijn stad. De thema’s in dit werk zijn euforie en horror. Ik toon maskers maar het was toch vooral moeilijk om te werken in kleur en met acrylverf.” Ook Wayne Horse geniet van zijn verblijf in de koningin der badsteden. “Ik ga elke morgen joggen en leer zo ook andere werken van The Crystal Ship kennen.”

Ensor is al jaren een inspiratiebron voor Wayne Horse.
Ensor is al jaren een inspiratiebron voor Wayne Horse. © EFO

Terechte hulde

“We kennen The Crystal Ship al langer en bezochten enkele jaren geleden al de kunstwerken. We weten dat deze editie in het teken staat van Ensor. Meteen een terechte hulde voor de kunstenaar”, zeggen Linus Vanlaere en Nele Gunst. Ze zijn met zoon Felix op vakantie in Oostende en pikken tijdens de paasvakantie al meteen enkele nieuwe werken mee. “Dit is een zeer goed initiatief. En het blijft vernieuwend, want sommige kunstwerken worden overschilderd. Dat zorgt voor blijvende interesse en een mooie bekendheid van Oostende.”

Tijdens de paasvakantie zijn er bij Toerisme Oostende (Monacoplein) plannetjes te verkrijgen met de bestaande en nieuwe werken. Er is verder de gratis app ‘StreetArtOostende’ met een route en uitleg. Dit jaar komen er aan alle kunstwerken ook bordjes met wat uitleg en een QR-code, evenals een brochure met foto’s en uitleg bij alle nieuwe werken.