Fotograaf Athos Burez maakt moderne interpretatie van Ensors ‘De Baden van Oostende’

Het huzarenstukje van Athos Burez met 180 figuranten. © GLO
Gillian Lowyck

In het Ensorhuis is een uniek kunstwerk te zien. Fotograaf Athos Burez maakte zijn eigen versie van ‘De Baden van Oostende’, het bekende werk van James Ensor. Een waar huzarenstukje, waar 180 figuranten aan deelnamen. Geen evidentie in coronatijden.

In 1890 schilderde Ensor ‘De Baden van Oostende’. Deze schets toont de badgasten in Oostende rond de eeuwwisseling. Opmerkelijk: 130 jaar later is er weinig veranderd, want het strand is nog altijd een van de favoriete plekken van alles rangen en standen in de maatschappij. Omdat Ensor in zijn werken vaak maatschappijkritisch was – in het werk zie je naakt en mannen die elkaar kussen, in die tijd nog een groot taboe – vonden Toerisme Oostende en Toerisme Vlaanderen dat het tijd werd om het werk een ‘update’ te geven.

Bekende figuranten

Kunstfotograaf Athos Burez ging aan de slag met het werk. Hij fotografeerde gedurende twee dagen 180 figuranten. “Zo’n 860 mensen hadden zich kandidaat gesteld”, weet Niels D’Hoedt van Toerisme Oostende. “Onder die 180 figuranten zaten ook een paar modellen, omdat er ook naakt moest gefotografeerd worden.” Het werk wordt momenteel tentoongesteld in het Ensorhuis, en ernaast zie je een ets die Ensor in 1899 maakte van zijn schilderij. Zo kun je gemakkelijk de twee vergelijken. Wie goed kijkt, kan trouwens Herr Seele spotten, net als Ensorkenner Xavier Tricot.

Huzarenstukje

In het werk van Athos Burez doen de thema’s vervuiling, migratie en zelfs het gebruik van mondmaskers hun intrede. Ook zijn de badgasten meer divers. “Ik ben op zoek gegaan naar hedendaagse parallellen”, zegt Athos Burez. “Net als Ensor zoek ik de humor en zelfreflectie op.” Ook het fotograferen was een waar huzarenstukje: “Niet alleen door alle coronamaatregelen, we moesten ook rekening houden met eb en vloed, hoe het zonlicht zat… Uiteindelijk is alles goedgekomen en ben ik blij en opgelucht.” Burez fotografeerde vijf scènes en nadien werd een compositie gemaakt van al die foto’s.

Naast dit werk ging Athos Burez ook aan de slag met andere thema’s van Ensor. Hij liet zich inspireren door de schilder voor een fotoreeks over de dood, maskers en het nostalgische van Oostende.

Het werk en de tentoonstelling is – onder voorbehoud van de coronamaatregelen – nog te zien tot 10 januari. Of de foto daarna een permanente plek in het Ensorhuis zal krijgen, is nog niet beslist.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier