“Voor de stoet nog zes uur werk”: Wagen met bodypaintmodellen is opvallende nieuwkomer in Kattenstoet

Ellen Devos en enkele modellen op de nieuwe wagen. (foto TOGH) © TOM GHEERAERT
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Een schilderachtige museumwagen met bodypaintmodellen en Kartje Kilo dat in een kattenorgelwagen de Kattenstoet zal openen, dat zijn de opvallendste nieuwigheden in Kattenstoet op zondag 12 mei. Het wordt ook wennen aan het nieuwe parcours met zwaartepunt in de Elverdingestraat.

Over drie weken staat Ieper een heel weekend in het teken van de Kattenstoet. Al op zaterdagmiddag organiseert de jeugddienst de zoektocht ‘Vind Mitch & Win een Switch’. ’s Avonds vanaf 18 uur staat de avondwandeling Kattenkronkels op het programma met vaste acts zoals De Snoezepoezen, een reuzenopera, The Pink Jazz Band en The Pussycat, een heus cabaret in het Belle Godshuis. Maar ook met ‘loslopend wild’ zoals vuurspuwende steltlopers, Cats and Drums en oude heksenkoppen. Het befaamde Antwerpse Theater Tol sluit om 22.15 uur de avond af met een spectaculaire voorstelling op de Grote Markt. Op zondagochtend weerklinken al om 10.30 uur kattenklanken in het centrum, maar iedereen telt natuurlijk af naar de start van de 46ste Kattenstoet om 15 uur. “Iedereen staat te popelen en is laaiend enthousiast”, weet regisseur Bart Cafmeyer. “Het is een fantastische tijd, met iedere dag repetities van 16 tot 21 uur.”

Het zal niet lang wachten zijn op de eerste nieuwe wagen. “Kartje Kilo opent de stoet als dj Katzi Modo”, vervolgt Bart Cafmeyer. “Hun wagen is gebaseerd op een middeleeuws kattenorgel, waarbij men aan de toetsen een soort ijzerdraad hing dat aan de staart van de kat werd bevestigd. Als men speelde op de toetsen, dan trok dat ijzerdraadje aan de staart zodat de katten miauwden. Dat heeft de technische dienst prachtig uitgewerkt op een oude vrachtwagen van hulpregisseur Bart Lampaert.”

“Bij mooi weer verwachten we minstens 70.000 toeschouwers” – regisseur Bart Cafmeyer

De grootste nieuwe blikvanger komt echter pas in deel 3 ‘Historische stad’. “We wilden een wagen die de middeleeuwen linkte met het thema ‘lekker gek’. We zijn uitgekomen bij een soort museum van de 19de eeuw, toen de middeleeuwen verheerlijkt werden. Het resultaat is een prachtige monumentale wagen met gebodypainte modellen”, glundert Bart Cafmeyer.

De wagen werd ontworpen door de Gentse kunstenares en bodypainter Ellen Devos (31). “Het is een rijdend museum met schilderijen uit de tijd van de middeleeuwen, maar waarbij de modellen als het ware uit de schilderijen kruipen. Het is een trompe-l’oeil. Als je ver staat en de modellen bewegen niet, dan twijfel je. Zijn die nu echt? Want erboven hangen wel echte schilderijen”, vertelt Ellen, die blij is dat ze hiermee bodypaint als kunstvorm op de kaart kan zetten. “Het wordt nog vaak gezien als iets vulgair, voor in de Playboy, maar eigenlijk zijn er veel topbodypainters in België.”

Zes uur werk

Het is de eerste keer dat Ellen meewerkt aan de Kattenstoet, maar Ieper kent ze wel. “Ik kom elk jaar naar De Gevleugelde Stad”, vertelt ze. “Ieper is een supermooie stad en de samenwerking met de regisseurs en de technische dienst verliep zeer goed. Het grootste werk is gedaan, maar op de dag zelf zullen we wel nog zes uur bezig zijn met zes bodypainters om de zes modellen klaar te krijgen. Dat wordt spannend en vooral duimen voor goed weer, want bodypaint is niet waterproof.”

Verder krijgen ook Pietje Pek en de wagen met de Lakenhallen een stevige opfrisbeurt. Ook nieuw is dat de spreuken en gezegden met katten niet meer allemaal samen zullen passeren. “De spreuken zullen voorbijkomen als reclame in een film”, zegt Bart Cafmeyer. “Dus midden in het middeleeuwse deel zal er plots een moderne uitbeelding zijn van een spreuk. Vroeger kregen we de opmerking dat die spreuken een beetje te veel van hetzelfde waren. Nu zullen ze dus verspreid zijn én koppelen we er een leuk spelletje aan voor het publiek, waarbij je ook kans maakt op een leuke prijs.”

Nieuw parcours

Voor veel Ieperlingen wordt het ook wennen aan het nieuw parcours, dat de Leopold III-laan, Boterstraat, Tempelstraat en Stationstraat links laat liggen. “In de Leopold III-laan stond vroeger altijd veel volk, maar daar zal er niets meer te zien zijn. We beginnen vanaf de Menenpoort. Het voordeel is dat we vlugger op de Grote Markt zijn én dat een moeilijke bocht in het begin geskipt wordt. Er is ook een heel mooi nieuw speelveld op het Vandenpeereboomplein en er staan meer tribunes verspreid over de stad. Ook voor de spelers en figuranten is dat leuk. De beste plaatsen vind je nu in de Elverdingestraat, waar veel volk kan staan. Drukke plaatsen worden de Menenstraat, Grote Markt en Leet.”

Alles wijst erop dat het een overrompeling wordt. “We verwachten een topweekend. De snelheid waarmee de kaarten uitverkocht waren, dat hebben we nog nooit meegemaakt”, zegt Peter Slosse, hoofd van de dienst Toerisme. “Anders kunnen we verkopen tot de dag zelf, nu waren vijf weken voor de stoet al alle tribunekaarten uitverkocht. Dat geeft aan dat er heel grote honger is naar de Kattenstoet.”

Kostenplaatje

De vorige editie dateert ondertussen al van 2018. “Toen hadden we 50.000 à 55.000 toeschouwers”, weet Bart Cafmeyer. “Nu verwachten we er bij mooi weer minstens 70.000. Het is al elke keer in stijgende lijn gegaan.” Zo’n grote organisatie heeft echter ook een stevig kostenplaatje. “Dat gaat in totaal richting 500.000 euro”, zegt schepen van Evenementen en voorzitter van het directiecomité Diego Desmadryl. “Dat wordt natuurlijk niet allemaal geïnvesteerd door de stad. Er is een groot deel sponsoring – rond de 85.000 euro – en inkomsten van tribunekaarten en verkoopstanden. In principe zetten we elk jaar 125.000 euro aan de kant voor de Kattenstoet. Aangezien het ondertussen al zes jaar geleden is, vonden we dat we qua promotiecampagne wel iets meer mochten doen. En SnapCat was in elk geval al een groot succes. Op die manier is er dus wel degelijk meer geïnvesteerd.”

Interesse uit Japan daalt

Qua buitenlandse belangstelling voor de Kattenstoet was Japan steeds goed vertegenwoordigd, maar dat lijkt nu een stuk minder te zijn. “Sinds corona zie je overal veel minder toeristen uit het verre oosten”, legt Peter Slosse uit. “Dat effect zien we ook bij ons. Ik denk dat er een 250-tal tickets verkocht is aan Japanse groepen. Er zullen ook wel veel Japanners die in Europa wonen naar hier komen, maar dat weten we niet op voorhand. De 5.000 Japanners die we voorheen hadden, die zullen we niet meer zien. We deden ooit onderzoek en toen bleek dat ongeveer 10 procent van de aanwezigen Japanners waren. Dat verwacht ik nu niet.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier