Algemeen coördinator Giovanni Deltour blikt terug op Sinksen 2024: “Indeling werkte zelfs beter dan vorig jaar”

Gio wil de mensen van het depot (de logistieke medewerkers van dienst evenementen) nadrukkelijk bedanken voor hun inzet tijdens Sinksen © MD
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Gisteren nog aan het genieten van de laatste pintjes in de zon, deze ochtend wakker worden met regendruppels tegen de ramen. De Sinksenweergoden waren ons – ondanks medio mei – goed gezind. Maar niet alleen het zomerse weer lag aan de basis van een succesvolle editie. “De locatie-indeling was top, het kindvriendelijk programma werkt en het bekersysteem heeft iedereen intussen goed onder de knie”, zegt Sinksen-coördinator Giovanni Deltour (41).

Giovanni Deltour, voor het tweede jaar op rij algemeen coördinator voor Sinksen, blikt enorm tevreden terug op de vijftigste editie. “Het totale bezoekersaantal weten we voorlopig nog niet, maar vrijdag en zaterdag waren alleszins beter dan vorig jaar. Bepaalde organisatoren kregen dit jaar tijdens Sinksen een nieuwe of aangepaste locatie. Polé Polé op het Schouwburgplein had omwille van de verbouwingswerken een kleinere oppervlakte, maar dankzij de nieuwe opstelling zonder grote centrale bar en met minder foodtrucks kon de organisatie nog steeds een grote capaciteit nastreven en werkte de indeling zelfs beter dan vorig jaar”, vertelt Gio.

“Het totale bezoekersaantal weten we voorlopig nog niet, maar vrijdag en zaterdag waren alleszins beter dan vorig jaar”

KRAC Wereldmarkt en Rotary wisselden hun locaties om. KortRijk Aan Culturen verhuisde deze editie naar het Groeningepark, het kinderdorp vond je deze keer op de Houtmarkt. “Bij het initiële voorstel waren ze eerst wat bang dat de Wereldmarkt niet zou gevonden worden of te veel uit de smeet lag, maar de organisatoren waren heel blij. Er was constant veel volk en de ruimte tussen het groen was mooi ingekleed. Door de Rotary te verhuizen naar de Houtmarkt, konden we de kinderactiviteiten samen zetten, bij het gigantische kinderdorp in het Begijnhofpark.”

“Door de Rotary te verhuizen naar de Houtmarkt, konden we de kinderactiviteiten samen zetten, bij het gigantische kinderdorp in het Begijnhofpark”

Sommige locaties waren niet beschikbaar omwille van werken in het stadscentrum, zoals de Casinotuin of de Grote Kring. “Met de vergroening van het winkelwandelgebied moesten we op zoek gaan naar een oplossing voor Sinksen Boutique. Dat was de grootste uitdaging, maar Vestiaire Bar Boutique en Louis’ Tattoo Boutique waren heel blij met de nieuwe locatie op Boerenhol. Alle nieuwe of aangepaste locaties hebben goed gewerkt. Dat is voor ons ook een geruststelling. De indeling wordt steeds bepaald in samenspraak met de organisatoren, maar als ze allemaal tevreden zijn over de locatie, is dat voor ons perfect naar volgend jaar toe. Voor nieuwe concepten kijken we wat mogelijk is. We hebben voorlopig niemand moeten weigeren en voor iedereen een oplossing gevonden.”

“De indeling wordt steeds bepaald in samenspraak met de organisatoren, maar als ze allemaal tevreden zijn over de locatie, is dat voor ons perfect naar volgend jaar toe”

Gio onderstreept dat Sinksen zal blijven inzetten op een programmatie voor alle leeftijden. “Dan denk ik aan de kinderdorpen, straattheater op de Grote Markt, de speeddates op zaterdagavond in de Broeltorens – waar uiteindelijk 15 matches uitgekomen zijn van de 75 kandidaten – en een thema waar alle organisatoren heel breed mee kunnen werken. Het thema voor volgend jaar weten we nog niet. Mensen mogen steeds ideeën doorsturen naar sinksen@kortrijk.be. Ook het centrale infopunt in de KIOSK op de Graanmarkt en het meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag in de Beatrijszaal in het historisch stadhuis blijven. Het eerste fysieke meldpunt is er niet gekomen omdat Sinksen onveilig is, maar zoals elk groot festival moeten we daarop inzetten. Het meldpunt heeft slechts twee meldingen gehad van spiking en twee van getuigenissen van grensoverschrijdend gedrag. Al zijn het aantal meldingen steeds een onderschatting omwille van drempels en taboe. We hebben het meldpunt wel goed aangegeven door op elke eventzone een banner met info te plaatsen.”

Binnenkort volgt de evaluatie met alle betrokken partijen van Sinksen, van organisatoren tot veiligheidsdiensten. “Voor mij is Sinksen pas gedaan na de evaluatieronde. Daarmee gaan we aan de slag om lessen te leren en aanpassingen te doen zodat het stadsevent voor elke Sinksenbezoeker de max is!”

Lees meer over: