100 vrachtwagens komen samen op ‘Truckhappening’ aan Xpo Kortrijk

Er waren zo'n 100 vrachtwagens aanwezig op de ‘Truckhappening’, een vijfjaarlijkse bijeenkomst van oud-leerlingen en oud-cursisten van de opleiding Vrachtwagenchauffeur in Kortrijk. © JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Guldensporencollege Engineering en CREO hielden een ‘Truckhappening’ aan Kortrijk Xpo, een vijfjaarlijkse bijeenkomst van oud-leerlingen en oud-cursisten van de opleiding Vrachtwagenchauffeur in Kortrijk.

Zaterdagnamiddag had op parking 6 van Xpo Kortrijk een truckfestival plaats met circa 100 trucks, een vijfjaarlijkse reünie van oud-leerlingen en oud-cursisten van de opleiding Vrachtwagenchauffeur in Kortrijk. Sinds vorig schooljaar zijn er 550 leerlingen van het vroegere VTI en het Guldensporencollege afgestudeerd als vrachtwagenchauffeurs. Samen met oud-cursisten van VIVO en CREO namen ze dit weekend deel aan de ‘Truckhappening’.

“Het is zowel een truckshow alsook reünie, die er kwam op vraag van onze oud-leerlingen. De vorige edities waren succesvol, maar deze editie overtreft onze verwachtingen. Dit weekend kwamen meer dan honderd vrachtwagens langs, waaronder enkele speciale. Het is de eerste keer dat het zo’n groot gebeuren is, dankzij de medewerking van Kortrijk Xpo. Het wordt dus een échte happening,” vertelt leerkracht rijtechnieken Geert Maelfait, afdelingsverantwoordelijke van de richting Vrachtwagenchauffeur in het Guldensporencollege Engineering.

Vrijheid

Oud-leerlingen en cursisten Anton, Martijn, Rune en Arnaud wilden graag poseren op een foto aan hun lievelingstrucks. “Deze studies zijn een boeiende ervaring waar je de technieken echt leert, en ook de reglementen duidelijk meekrijgt rond ladingen, laden en lossen en zo veel meer”, vertelt Anton. “Voor mij is met een truck rijden een soort vrijheid.”

De Truckhappening was gratis en stond open voor publiek. Bovendien werd er een publieksprijs uitgereikt. Aan de ingang kregen alle bezoekers een ticket en konden ze stemmen op hun favoriete truck. Verder waren er voor de bezoekers toffe gadgets te winnen zoals petten en balpennen met logo en een fotobooth in Hal 6. Voor de kinderen stonden er twee springkastelen en kwam de ijskar langs.

45 jaar trucker

Willy, de man van de ijskar, was zelf 45 jaar trucker. “Ik reed voornamelijk in Sicilië en Frankrijk. Ik ben gestopt, maar ik rijd af en toe nog wel eens met een lading. In mijn vrije tijd rijd ik rond met mijn ijskar”, lacht Willy. “Velen hebben waarschijnlijk een mooie gedachte voor ogen wat vrachtwagenchauffeur is, of zeggen dat het een vrijheid is. In zekere zin is dat zo maar het is soms zwaar labeur.”

Volgens Willy is er veel veranderd. “Vroeger was er geen grote controle. Je kon gemakkelijk sneller rijden, ook ’s nachts, om tijd te winnen. De toestanden met de schijven ter controle van de toegestane rijtijden en rustperiodes, en de vele reglementen waren er toen nog niet. Pas op, dat is niet slecht hé, maar je verliest daar veel tijd mee. Ik zelf heb me altijd geamuseerd ondanks het soms zware werk. Ik moet wel toegeven dat het toen inderdaad een soort vrijheid was: vroeg vertrekken, langer rijden, weinig controle,….”

Willy kon al rijden op zijn veertiende. “Nog niet met een grote truck, wel met een kleine (lacht). Die tijden zijn ook veranderd. Nu geniet ik van mijn ijskar en af en toe nog een vrachtwagenrit.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier