Cultuurraad vernietigend over verplaatsing Dikke Mathille

Dikke Mathille, hier nog aan de Leopold II-laan. © PM
Edwin Fontaine
Edwin Fontaine Medewerker KW

De Oostendse cultuurraad heeft twee adviezen gegeven rond Dikke Mathille. Voor een nieuw kunstwerk van Femmy Otten is er een positief advies met opmerkingen, maar voor de verplaatsing van Dikke Mathille is het advies ronduit vernietigend. “Er wordt de Oostendenaar iets door de strot geduwd.”

Er zijn nieuwe elementen in het al dikke dossier van De Zee. Vorige week besliste het schepencollege om Dikke Mathille te verleggen naar de sokkel aan het Kursaal. De timing is opvallend: enkele dagen na de gemeenteraad waarop nog werd gezegd dat elke Oostendenaar zijn mening zou kunnen geven.

Schepen Björn Anseeuw (N-VA) verdedigt: “Met de beslissing van vrijdag kunnen we het beeld niet verleggen. Dit is de eerste formele stap in de hele procedure. De volgende stap is dat het Agentschap Onroerend Erfgoed er een nota over zal maken aan de minister. Daarna zullen ook alle belanghebbenden hun zeg kunnen doen. De hele procedure zal een hele poos in beslag nemen.“

Femmy Otten

In de plaats van De Zee komt Moeder van de Nederlandse Femmy Otten in het kader van Beaufort. Het schepencollege keurde ook dat eerder al goed en vroeg nu advies aan de cultuurraad. Schepen Bart Plasschaert (CD&V) en verantwoordelijken van Beaufort gaven uitleg aan de deelraad Kunst en Erfgoed. Dat resulteerde in een positief advies.

“Over een advies rondom de locatie onthouden we ons. We vragen ook aandacht voor mogelijk vandalisme door de kwetsbaarheid van het beeld”, zegt de cultuurraad. In de wandelgangen werd vernomen dat de benen niet meer zullen zweven. De cultuurraad suggereert ook om kunstwerken niet enkel in het centrum van de stad, maar ook in de wijken te plaatsen.

Gebrek aan overleg

De cultuurraad neemt ook een standpunt in over de verplaatsing van Dikke Mathille. “We betreuren dat er geen adviesvraag kwam”, luidt het. Er valt te lezen: “We missen het gebrek aan overleg met ons en met de Oostendenaar in het algemeen. Het onbegrip bij de Oostendenaar is zeer groot.”

Verder: “Verplaats haar naar de sokkel tegen de achtergevel van het Kursaal en ze verliest alle waarde en zichtbaarheid.” De cultuurraad wijst er fijntjes op dat het sinds 2005 een beschermd monument is en bouwkundig erfgoed sedert 2009. “Uit de commotie rond het verplaatsen blijkt dat de Oostendenaar het gevoel krijgt dat er hem iets door de strot wordt geduwd en dat hij geen recht van spreken krijgt.”

Draagvlak

De cultuurraad merkt al een mogelijk probleem op: “We kregen maar een deel van het verhaal te horen. Het beeld is immers eigendom van de NV EKO (Kursaal, red.). Is het niet de eigenaar die de aanvraag moet doen?” De cultuurraad vervolgt: “De Zee verplaatsen om daarna een gelijkaardig beeld in de plaats te zetten, is in wezen knullig.”

De slotzinnen verwoorden een duidelijke ergernis: “Opnieuw blijkt dat het bij het plaatsen van kunstwerken in de publieke ruimte belangrijk is om na te gaan of er een draagvlak is bij de bevolking, waarbij volledige en correcte informatie de basis is.”

De deelraad Kunst en Erfgoed boog zich over de zaak en het bureau (bestuur) bevestigde beide adviezen. In de eerstvolgende algemene vergadering van 24 oktober worden beide adviezen ter goedkeuring voorgelegd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier