Tramchauffeur vraagt vrijspraak voor dodelijk ongeval in januari 2019

© Getty Images
© Getty Images
Redactie KW

De zaak rond het dodelijk tramongeval in januari 2019 werd vrijdagmorgen in de Brugse politierechtbank voor een laatste keer bepleit. De tramchauffeur ging volop voor de vrijspraak. Het parket is echter van mening dat hij toch schuldig is aan het ongeval.

Het ongeval gebeurde op maandag 7 januari 2019. De tram reed toen even na de middag langs de Leopold III-laan in Oostende. Daar waren op dat moment werken aan de gang. Ter hoogte van die werken lag of zat het 54-jarige slachtoffer Filip V.- een Oostendenaar die op het moment van het ongeval dakloos was – op de sporen. Hoe dat precies kwam, blijft tot op vandaag zeer onduidelijk. De politierechter deed er alles aan om de omstandigheden zo goed mogelijk te achterhalen.

Twee deskundigen lieten hun licht over de zaak schijnen. En twee getuigen – werkmannen die op dat moment in de werfzone aan het werk waren – werden uitgebreid verhoord. Alleen bleven er ondanks alle moeite toch nog behoorlijk wat vraagtekens rond het dossier hangen. De zaak werd vrijdagmorgen uitgebreid gepleit in de politierechtbank.

De advocaten van de nabestaanden van het slachtoffer vroegen om de tramchauffeur, een 46-jarige man uit Oudenburg, aansprakelijk te stellen. “De deskundige stelt dat hij het slachtoffer had kunnen zien en tijdig had kunnen stoppen. Bovendien claxonneerde de kraanman die daar aan het werk was om hem te waarschuwen.”

Defensieve chauffeur

“Het slachtoffer droeg ook kledij die contrasteerde met de omgeving en was dus zichtbaar. Ook het feit dat hij door een werfzone reed, had hem tot extra voorzichtigheid moeten aanzetten.” Ook het parket redeneerde op die manier en vroeg de rechter om de man te veroordelen.

De verdediging van de tramchauffeur ging echter voor de vrijspraak. Zij wezen er op dat de tramchauffeur net extra voorzichtig was. “Hij draagt het ongeval ook met zich mee”, aldus zijn advocaat Dennis Tavernier. De tramchauffeur zelf mocht als laatste zijn versie geven.

“Ik zag iets roerloos liggen. Maar er belandt heel wat op de sporen. Toen ik besefte dat het om een mens ging, ben ik in noodremming gegaan. Ik ben een zeer defensieve chauffeur en ben psychologische hulp gaan zoeken toen ik de dagvaarding in de bus kreeg. Ik haat het ook als ik nu met dezelfde tram moet rijden.” Vonnis op 12 maart.

(TL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier