Fnac-baas Dimitri Debaene helpt politie bij klissen van bankkaartoplichter: “Ik volgde de oplichtster door Brugge”

Dimitri Debaene zorgde er mee voor dat de politie de oplichtster kon arresteren. © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Vorige week liet de Brugse politie trots weten dat ze opnieuw een verdachte in een zaak van oplichterij met betaalkaarten kon vatten. Dat succes was enkel mogelijk dankzij het doortastende optreden van Dimitri Debaene, de winkelverantwoordelijke van Fnac Brugge. “Toen bleek dat die dame wilde betalen met een gestolen bankkaart, ben ik haar gevolgd door de stad, terwijl ik constant in contact stond met de politie.”

De cybercrime cel van de Brugse Lokale Politie heeft dezer dagen de handen vol met heel wat dossiers rond informaticabedrog. Vooral de zogenaamde truc met de valse bankmedewerkers, waar de politie al dikwijls voor waarschuwde, is een echte plaag. Die komt erop neer dat een (valse) medewerker van een bank belt naar een, meestal oudere, persoon met de melding dat er iets niet pluis is met zijn of haar betaalkaart. De bank laat dan weten dat er iemand zal langsgestuurd worden om de kaart op te halen en onbruikbaar te maken. Tijdens het telefoongesprek of bij het bezoek van die valse bankmedewerker wordt de code ontfutseld bij het slachtoffer. De bankkaart wordt in diens bijzijn goed zichtbaar doorgeknipt, maar zonder dat het slachtoffer er acht op slaat, blijft de chip ongeschonden. En zo hebben de oplichters een nog bruikbare bankkaart met code mee, waar ze zo vlug mogelijk cash mee afhalen of dure aankopen mee doen. Bij Fnac bijvoorbeeld, de keten voor boeken, cd’s en consumentenelektronica met ook een vestiging op de Markt in Brugge.

Preventieve tips

Daar probeerde een Nederlandse jongedame op dinsdag 9 mei op die manier haar slag te slaan, maar dat was buiten de waard, in dit geval winkeldirecteur Dimitri Debaene (48), gerekend. “Enkele weken daarvoor hadden we van de Brugse politie al een reeks tips en aanbevelingen gekregen om oplichterij met gebruik van ontfutselde bankkaarten te voorkomen. De politie gaf ons die preventieve tips omdat was gebleken dat oplichters met zo’n bankkaart hier dure aankopen hadden gedaan”, vertelt Dimitri.

“Die tips zijn onder meer om wantrouwig te zijn als mensen in korte tijd erg veel en dure aankopen doen. En bij onraad kijken of de naam of de bankkaart wel klopt met de identiteit van de persoon.”

Argwaan

Op die bewuste 9 mei zag Dimitri, die als directeur ook zelf vaak met de verkopers meewerkt, een jongedame bij de tafel met Apple-producten staan. “Ik vroeg of ik haar kon helpen. Ze sprak met een duidelijk Nederlands accent en vroeg naar de Iphone 14 pro. Het viel me al op dat ze een grote zonnebril droeg, zeker gezien het al de hele dag regende. Ze was ook volledig ingeduffeld met een sjaal rond haar hoofd en droeg een dikke jas”, herinnert Dimitri zich nog goed. “Die dame zei me dat ze het toestel wilde aankopen en dat ze ook nog een tweede wilde. Hierdoor, en door haar vreemde voorkomen, kreeg ik argwaan en ik zei haar dat ze beter een klantenkaart zou aanmaken, zodat ze punten kon sparen op het aankoopbedrag.”

“Ik vroeg haar naar haar identiteitskaart om de klantenkaart in te vullen, waarop ze zei dat ze die thuis was vergeten. Doordat ook op de betaalkaart normaal gezien een naam staat, vroeg ik haar vervolgens om die te tonen. Met tegenzin en wat bedremmeld, en proberende de naam wat weg te stoppen, haalde ze een kaart boven met daarop de naam van een man. Daarop probeerde ze me wijs te maken dat het de naam was van haar vader en dat het dus zijn kaart was waarmee ze met zijn toestemming aankopen deed.”

Achtervolging

Het ging echter om een typisch Vlaamse naam, die in Nederland nauwelijks voorkomt, dus Dimitri bleef bijzonder argwanend. De Nederlandse jonge vrouw, die volgens Dimitri toen al duidelijk zelf begreep dat ze betrapt was, zei hem vervolgens dat ze haar vader zou opbellen, zodat die toestemming kon geven voor het gebruik van de kaart. “Daarvoor ging ze meer naar de ingang van de zaak, omdat de verbinding daar beter is. Hoewel ze vroeg die terug te krijgen, hield ik de kaart – waarmee voor alle duidelijkheid nog geen betaling was uitgevoerd in onze winkel – bij me.”

“Zoals te verwachten, belde ze helemaal niet naar haar vader, want ze kwam niet terug en ik zag haar over de Markt lopen richting Historium. Ik heb toen de politie gebeld en achtervolgde haar, terwijl ik met hen aan de lijn bleef”, vervolgt Dimitri het verhaal. “Ze stapte heel snel naar de Breydelstraat en zo naar de Burg om door de Blinde Ezelstraat naar de Vismarkt te gaan. Ter hoogte van hotel Die Swaene, langs de Steenhouwersdijk dus, ging ze tussen de muur en een geparkeerde auto zitten. Daar deed ze haar dikke jas, sjaal en zonnebril af, wellicht met de bedoeling om zo de camerabeelden te misleiden. En opmerkelijk: de blondine was plots een brunette geworden, zo bleek toen ik zag hoe ze een pruik afzette. Al die tijd bleef ik haar locatie doorgeven aan de politie. In de omgeving van de horecazaak Punta Est zag ik hoe ze door de politie werd aangehouden.”

Nieuwe roeping?

Dimitri kreeg kort na het hele avontuur een telefoontje van de recherche die hem hartelijk dankte voor zijn alertheid en inspanningen. “Haar aanhouding resulteerde blijkbaar in heel wat nuttige informatie. Ik moet zeggen dat zo’n achtervolging door de straten van Brugge me toch wel een kick gaf”, zegt Dimitri. “Mijn vader zei me al dat ik mijn roeping heb gemist en beter politierechercheur zou worden. Maar ik blijf toch bij Fnac, denk ik.” (lacht)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier